Original title:
Analýza procesu čtení v moderní spisovné arabštině v testových podmínkách
Translated title:
Exploring the Process of Reading in Modern Standard Arabic
Authors:
Složilová, Eva ; Ondráš, František (advisor) ; Zemánek, Petr (referee) ; Gažáková, Zuzana (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato disertační práce představuje výsledky výzkumného projektu, jehož hlavním cílem je analýza procesu čtení v moderní spisovné arabštině v testových podmínkách. Projekt vychází z platformy smíšeného výzkumu a jako hlavní metodou pro sběr kvalitativních dat používá metodu tzv. hlasitého myšlení, jejímž prostřednictvím jsou zaznamenávány myšlenkové pochody studentů arabštiny jako cizího jazyka při plnění testových úloh ze čtení. Analýza získaných verbálních protokolů je zaměřena na zkoumání strategií čtení, které používají úspěšní i neúspěšní studenti, přičemž měřítkem jejich úspěchu je výsledek u testu. Na pozadí této analýzy jsou posléze diskutována specifika vyabstrahovaných kategorií strategií čtení. Klíčová slova: moderní spisovná arabština, arabština jako cizí jazyk, konstrukt čtení, čtení s porozuměním, testování jazykové způsobilosti, hlasité čtení, strategie čtení, hlasité myšlení, verbální protokoly, validita.(English) The dissertation presents the findings of a mixed method research project aimed at analysing the process of reading in Modern Standard Arabic. Think aloud method represents the main instrument for collecting qualitative data in the form of verbal reports that the students produce while taking a test of reading comprehension. The test is used as an instrument for distinguishing good and poor readers whose reading strategies are analysed using protocol analyses. The resulting codes of reading strategies are then categorized and their specificities are discussed at length. Key words: Modern Standard Arabic, Arabic as a second language, construct of reading, reading comprehension, proficiency testing, reading aloud, reading strategies, think aloud, verbal protocols, validity.
Keywords:
Arabic as a second language; construct of reading; Modern Standard Arabic; proficiency testing; reading aloud; reading comprehension; reading strategies; think aloud; validity; verbal protocols; arabština jako cizí jazyk; hlasité myšlení; hlasité čtení; konstrukt čtení; moderní spisovná arabština; strategie čtení; testování jazykové způsobilosti; validita; verbální protokoly; čtení s porozuměním
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/80025