Original title:
Metoda Karla Chytila sledovaná na výběru jeho prací o českém středověkém umění
Translated title:
The method of Karel Chytil observed on a selection of his works on Czech medieval art
Authors:
Dvořáková, Michaela ; Kubík, Viktor (advisor) ; Royt, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním tématem této práce je vystihnout způsob uvažování a definovat uměleckohistorickou metodu Karla Chytila v jeho statích o českém středověkém umění. Mým záměrem je nalézt východiska a případné proměny této metody v kontextu soudobého studia dějin umění, především se zaměřením na vídeňskou školu dějin umění a proměňující se vliv positivismu. Na výběru několika prací napsaných v rozmezí téměř padesáti let bych chtěla nejen přesněji charakterizovat Chytilovy postupy a vývoj uvažování, ale také blíže představit práce samotné - důvod jejich vzniku, dobové přijetí a význam i přínos, který pro české prostředí měly.The maintheme of this thesis is to capture the way of thinkingof Karel Chytil and to define his art historical method in his essays on Czech medieval art. My intention is to find the basis and possible transformations of this method in the context of contemporaryart history studies, especially focusing on the Vienna school of Art History and the changing influence of positivism.Basedon a selectionof several works writtenover a period of almost fifty years, I would like not only to characterize more precisely Chytil's methods and the development of his consideration, but also to introduce the essays themselves - the circumstances of their creation, their contemporary reception, and the significance and contribution they made to the Czech environment.
Keywords:
historiography; Karel Chytil; medieval art; methods of art history; Viennese School of Art History; historiografie; Karel Chytil; metody dějin umění; středověké umění; vídeňská škola dějin umění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/191624