Název:
Zdravotní tělesná výchova v českém a slovenském vzdělávání
Překlad názvu:
Health physical education in the Czech and Slovak educational systems
Autoři:
Vosková, Veronika ; Kotlík, Kamil (vedoucí práce) ; Strnad, Pavel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Zdravotní tělesná výchova v českém a slovenském vzdělávání Cíle: Cílem diplomové práce je podat ucelený pohled na problematiku ZTV v České a Slovenské republice, na její specifika, historický vývoj a současný stav. Dílčími cíli práce pak bylo navázání mezinárodní spolupráce pro získání informací ohledně zdravotní tělesné výchovy na Slovensku a rámcové zjištění stavu poskytování ZTV v ČR a SR a také osobních postojů činitelů pedagogického procesu ve vztahu k ZTV. Metody: Jedná se o práci smíšeného charakteru s převahou teoretického pojetí, která má deskriptivně analytický charakter. Potřebám práce nejlépe odpovídal přístup analýzy literárních zdrojů. Doplňkově bylo provedeno dotazníkové šetření, v němž výzkumný vzorek tvořili učitelé ZŠ a SŠ v ČR a SR. Dotazování bylo provedeno on-line formou prostřednictvím dvou nestandardizovaných dotazníků vytvořených dle specifik dané cílové skupiny. Výsledky: V rámci této diplomové práce byly shrnuty teoretické poznatky z oblasti zdravotní tělesné výchovy - jejího teoretického vymezení, funkce, cílů, úkolů, vztahu k ostatním souvisejícím vědním disciplínám, didaktiky a pedagogické diagnostiky. Dále byla ZTV zasazena do kontextu APA, popsán vývoj historie pohybových aktivit majících zdravotní charakter, historie ZTV v Československu a následně v České a...Title: Health physical education in the Czech and Slovak educational systems Objectives: The aim of the diploma thesis is to provide a comprehensive view of the issue of health physical education (HPE) in the Czechia and Slovakia, its specifics, historical development and current state. The sub-goals of the work were to establish international cooperation for obtaining information regarding health physical education in Slovakia and to establish a framework for the provision of physical education in the Czechia and Slovakia, as well as the personal attitudes of those involved in the pedagogical process in relation to HPE. Methods: This thesis has a mixed nature with a predominance of theoretical concepts, which has a descriptive analytical character. The approach of analysing literary sources best suited the needs of the work. In addition, a questionnaire survey was conducted, in which the research sample consisted of primary and secondary school teachers in Czechia and Slovakia. The survey was conducted online through two non-standardized questionnaires created according to the specifics of the target group. Results: Within this thesis, theoretical findings from the field of HPE were summarized - its definition, function, goals, tasks, relationship to other related scientific disciplines, didactics...
Klíčová slova:
speciální vzdělávací potřeby; tělesná výchova; vzdělávání; zdravotní tělesná výchova; základní škola; education; elementary school; health and physical education; physical education; special educational needs