Original title:
Ovlivnění akustických a provozních parametrů odstředivého kompresoru pomocí geometrických úprav statoru
Translated title:
Influence of Centrifugal Compressor Acoustic and Operating Parameters by Stator Geometry Modifications
Authors:
Vacula, Jiří ; Vítek, Oldřich (referee) ; Babák, Martin (referee) ; Novotný, Pavel (advisor) Document type: Doctoral theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Vzrůstající požadavky na provozní schopnosti rotačních strojů vzájemně reflektují neustále rostoucí výpočtové možnosti. Je tak umožněno analyzovat velmi detailní aerodynamické jevy, a je tak možné zkoumat podrobné vlivy méně známých řešení aerodynamických principů. Standardní aerodynamický design odstředivého kompresoru sestává z otevřeného oběžného kola obsahujícího hladký stator, nicméně tvar statoru se také podílí na výsledných parametrech rotačního stroje. V této práci je nejprve analytickými metodami na základě rozboru Navier-Stokesovy rovnice kvalitativně analyzován vliv tvaru statoru. Dále je vliv tvaru statoru zkoumán numerickým nástrojem pro výpočtovou dynamiku tekutin (CFD) při použití obvodového drážkování. Experimentálně měřená varianta obvodového drážkování kompresoru GT15 ukazuje, že kvalita upraveného povrchu může mít zásadní vliv na výsledné parametry stroje. Další měřená varianta drážkování kompresoru GTD2056 vykazuje navýšení účinnosti o 0,5 % a marginální ovlivnění aerodynamického hluku. Souvislost mezi navýšením účinnosti a aerodynamickými ztrátami je analyzována pomocí disipační funkce, která přímo poukazuje na ovlivnění proudového pole v důsledku geometrických modifikací statoru a je ukázáno, že její použití je do značné míry průkazné pro popis ztrát v prostoru oběžného kola.
The increasing demands on the operational capabilities of rotating machines are mutually reflected in the ever-increasing computational capabilities. This makes it possible to analyse very detailed aerodynamic phenomena and to investigate the detailed effects of lesser-known aerodynamic principles. The standard aerodynamic design of a centrifugal compressor consists of an open impeller containing a smooth stator; however, the shape of the stator also contributes to the resulting parameters of a rotating machine. Thus, in this paper, the effect of stator geometry is first analysed qualitatively by analytical methods based on the analysis of the Navier-Stokes equation. Next, the influence of stator geometry is investigated by a Computational Fluid Dynamics (CFD) tool using circumferential casing treatment. The experimentally measured circumferential grooving of GT15 compressor shows that the quality of the treated surface can have a significant effect on the resulting performance of the rotating machine. Another measured casing treatment variant of the GTD2056 compressor shows an increase in efficiency of 0.5% and a marginal effect on aerodynamic noise. The relationship between the efficiency increases and losses is analysed using a viscous dissipation function that directly points to the influence of the flow field due to the geometric modifications of the stator and is shown to be largely conclusive for describing the losses in the impeller region.
Keywords:
aerodynamic noise; Centrifugal compressor; CFD.; flow; stator geometry; aerodynamický hluk; CFD.; geometrie statoru; Odstředivý kompresor; proudění
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/249167