Original title:
Didaktické využití animovaného seriálu "Byl jednou jeden život" ve výuce přírodopisu
Translated title:
Didactic use of the Animated Series "Once Upon a Time Life" in Education of Natural Science
Authors:
Šplíchalová, Kristýna ; Hlaváčová, Lucie (advisor) ; Vančata, Václav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předložená diplomová práce nese název "Didaktické využití animovaného seriálu "Byl jednou jeden život" ve výuce přírodopisu" a zabývá se možnostmi implementace zmíněného animovaného seriálu "Byl jednou jeden život" ve výuce přírodopisu na základních školách a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Cílem práce je nabídnout možnost využití pracovních listů vytvořených na míru populárnímu animovanému seriálu "Byl jednou jeden život" ve výuce přírodopisu na základní školách a na nižším stupni víceletých gymnázií. V návaznosti na to pracovní listy k vybraným dílům zmíněného seriálu vytvořit, a to v neřešené i řešené podobě. Dále pak skrze rozeslání pracovních listů do škol ověřit jejich využitelnost. Jako nástroje, pro získávání informací a dat, byly v praktické části práce použity polostrukturované rozhovory (pilotní výzkum) a on-line dotazníkové šetření. Pro sběr dat o využitelnosti a kvalitně vytvořených pracovních listů vyzkoušených ve výuce, byly použity evaluační archy vytvořené zvlášť pro žáky a zvlášť pro pedagogy. S odkazem na výše uvedené výzkumné nástroje lze hovořit o následujících zjištěních této diplomové práce. Jedním z prvních a zjištění je to, že i v dnešní výuce nachází seriál "Byl jednou jeden život" u části učitelů využití, a to i přes značnou konkurenci moderních zdrojů...The presented thesis is entitled "Didactic use of the animated series "Once Upon a Time" in the teaching of science" and deals with the possibilities of implementing the animated series "Once Upon a Time" in the teaching of science in primary schools and in the corresponding years of multi-year grammar schools. The aim of the thesis is to offer the possibility of using worksheets tailored to the popular animated series "Once Upon a Time" in the teaching of science in primary schools and at the lower level of multi-year grammar schools. In connection with this, to create worksheets for selected episodes of the said series, both in unresolved and resolved form. Then, by sending the worksheets to schools, to verify their usefulness. Semi-structured interviews (pilot research) and an online questionnaire survey were used as tools for gathering information and data in the practical part of the work. To collect data on the usability and quality of the worksheets tested in the classroom, evaluation sheets created separately for students and for teachers were used. With reference to the above research tools, the following findings of this thesis can be discussed. One of the first findings is that even in today's teaching, the series "Once Upon a Time" finds use among some teachers, despite the considerable...
Keywords:
"Once Upon a Time Life"; Animations; Human Biology; Videos; Worksheets; "Byl jednou jeden život"; animace; biologie člověka; pracovní listy; video
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/189404