Original title:
Zapojení ukrajinských žáků do výuky na 1. stupni základní školy
Translated title:
Involvement of Ukrainian pupils to primary school teaching
Authors:
Zrnová, Eliška ; Vallin, Petra (advisor) ; Poche Kargerová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou zapojení ukrajinských žáků 1. stupně ZŠ do výuky v rámci vzdělávacího systému českých škol. Práce je zaměřena především na žáky, kteří do českých základních škol přicházejí z důvodu rusko-ukrajinského válečného konfliktu. Cílem práce je identifikovat situace a způsoby, jak se tito žáci zapojují do výuky a následně analyzovat činitele, kteří mají na zapojení vliv. Teoretická část seznamuje čtenáře se základními teoretickými poznatky. První kapitoly se věnují definici klíčových pojmů a aktuální legislativě vztahující se ke vzdělávání ukrajinských žáků. Následující kapitoly popisují proces, kterým žáci z Ukrajiny při zařazení do vzdělávání procházejí. Teoretickou část diplomové práce uzavírá kapitola zkoumající možnosti podpory ukrajinských žáků plynoucí z příslušné legislativy. Praktická část diplomové práce je založena na mnohočetné případové studii čtyř vybraných základních škol, jejímž cílem je popsat situace a způsoby, jakými se žáci z Ukrajiny ve zvolených školách do výuky zapojují. Prostřednictvím kombinace pozorování žáků v průběhu vyučování a rozhovorů s učiteli bylo zjištěno, že zapojení ukrajinských žáků se pohybuje na průměrné až vysoké úrovni, jak je podrobně diskutováno v závěru praktické části. Na základě získaných dat jsou v závěrečné části práce...The diploma thesis deals with the issue of the involvement of Ukrainian pupils of the first level of primary school in the educational system of Czech schools. The thesis focuses mainly on pupils who come to Czech primary schools because of the Russian-Ukrainian war conflict. The aim of the thesis is to identify the situations and ways in which these pupils engage in education and then to analyze the factors that influence their engagement. The theoretical section introduces the reader to the basic theoretical background. The first chapters are devoted to defining key terms and current legislation related to the education of Ukrainian pupils. The following chapters describe the process that pupils from Ukraine go through when they are enrolled in education. The theoretical part of the thesis concludes with a chapter exploring the possibilities of supporting Ukrainian pupils arising from the relevant legislation. The practical part of the thesis is based on a multiple case study of four selected primary schools, which aims to describe the situations and ways in which pupils from Ukraine are involved in education in the selected schools. Through a combination of research methods of observation of pupils in the classroom and interviews with teachers, it was found that the participation of Ukrainian...
Keywords:
different mother language; education of foreigners; pupil involvement in learning; teaching of Ukrainian pupils; Ukrainian pupils; odlišný mateřský jazyk; ukrajinští žáci; vzdělávání cizinců; výuka ukrajinských žáků; zapojení žáků do výuky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/189262