Název:
Specifika motorického vývoje dětí se zrakovým postižením předškolního věku
Překlad názvu:
Specifics of motor development of children with visual impairment of preschool age
Autoři:
BOLVÁRI, Eliška Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá specifiky motorického vývoje dětí se zrakovým postižením předškolního věku. V teoretické části je popsána problematika zrakového postižení se zaměřením na diagnózy, které se vyskytují u dětí z výzkumného souboru. Dále jsou popsané možnosti, jak se děti se zrakovým postižením mohou vzdělávat v předškolním věku. Následně je pozornost věnována specifikům vývoje nejdříve oblasti kognitivní a poté pohybové. Na závěr teoretické práce je popsána diagnostika motoriky především diagnostický materiál MABC-2, který je dále použit v praktické části práce. Cílem praktické části bakalářské práce bylo vytvoření, provedení a zhodnocení efektivity krátkého intervenčního programu pro děti se zrakovým postižením, které mají zároveň oslabení v motorické oblasti. Program byl sestaven individuálně na základě kazuistik a vstupních výsledků testu MABC-2. Zhodnocení efektivity intervenčního programu bylo na závěr ověřeno výstupními výsledky testu MABC-2. I když byl intervenční program sestaven na základě individuálních potřeb, je možné ho použít či se jím inspirovat při práci s dětmi se zrakovým postižením. Na základě výsledků je při tvorbě dalších programů vhodné si stanovit menší počet cílů rozvoje a program tak více vyprofilovat do jedné z oblastí motoriky. Zároveň je důležité se při realizaci zaměřit na motivaci a případně přizpůsobit program zájmům dítěte. Tyto kroky mohou sehrát významnou roli v účinnosti programu. The bachelor thesis deals with specifics of motor skills development of preschool children with visual impairment. The theoretical part describes the issues of visual impairment with a focus on the diagnoses that can occur in the children research group. Further discusses the options, how the children with a visual disability can be educated in preschool age. Subsequently, attention is focused on the specifics of development, first on cognitive domain, then on the motor domain. At the end of theoretical part is described the diagnostics of motor skills, especially MABC-2 tests, which is further used in practical part. Main goal of practical part of bachelor thesis was to create, provide and evaluate the effectivity of short intervetion programme for children with visual impairment, that also have weakened motor skills. Programme was compiled individualy, based on case study and input data from MABC-2 test for each children. Evaluation effectiveness of intervention programme was at the end verified by output results from same MABC-2 tests. Although the intervetion programme was assembled and based on individual needs, it´s possible to use it or to be inspired by it for further work with visualy impaired children. On the basis of results, when we´re designing a programme, it´s advisable to set a smaller number of development objectives and to profile more the programme to one part of motor development. At the same time it is important to focus on motivation of children and eventually adapt the programme to the child´s interests. These steps can play a big role in the effectiveness of programme.
Klíčová slova:
intervenční program; MABC-2; motivace; předškolní věk; rozvoj motoriky; Zrakové postižení; intervention program; MABC-2; motivation; motor development; preschool age; Visual impairment Citace: BOLVÁRI, Eliška. Specifika motorického vývoje dětí se zrakovým postižením předškolního věku. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/71687