Název:
PANOPTIKON
Překlad názvu:
PANOPTIKON
Autoři:
Hofmann, Petr Eric ; Smetana,, Matěj (oponent) ; Vaněk, Vojtěch (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění
Abstrakt: [cze][eng]
Volbou výstupu pro tento magisterský projekt se stala tvorba 360° animovaného videa, kdy je záznam obrazu zachycen všemi směry současně. Povaha tohoto videa spočívá v tom, že divákovi umožňuje na základě jeho aktivity rozhlížení v prostředí probíhajícího děje a vnoření se do prostředí videa. Každé zhlédnutí videa je unikátní, neboť divák nikdy nevidí celou scénu najednou; vše kolem něj se odehrává paralelně, což zprostředkovává nelineární filmový zážitek nejen ze strany dějové, ale také ze strany obrazové. Výsledné 360° video je interaktivní povahy, vyžadující aktivní účast diváka k využití svého celého potenciálu, neboť bez aktivity a statickém stavu videa zůstane většina dalšího obsahu skryta. Vlastnost interaktivity sdílí tento video formát spolu s prostředím digitálních her a lze jej chápat jako hybridní spojení těchto dvou médií. Po obsahové stránce zpracovává koncept Jeremyho Benthama Panopticon architektonický objekt, kde by měli být všichni jeho obyvatelé pod neustálým dohledem. Děj sleduje činnosti pěti postav, které ač jsou odděleny od sebe navzájem v izolovaných místnostech a jsou pod neustálým dozorem diváka v observační místnosti, po několika nechtěných přehmatech docílí útěku z architektonického konstruktu. Hlavní funkcí projektu je klást silný důraz na vizuální prvky po obsahové i formální stránce a zprostředkovat tak divákovi nevšední zážitek.
The chosen output for this master's project is the creation of a 360° animated video, where the image recording is captured in all directions simultaneously. The nature of this video lies in allowing the viewer, based on their activity, to look around the environment of the ongoing action and immerse themselves in the video's environment. Each viewing of the video is unique because the viewer never sees the entire scene at once; everything around them happens in parallel, providing a nonlinear film experience not only from the narrative side but also from the visual side. The final 360° video is interactive, requiring the viewer's active participation to utilize its full potential, as most of the additional content remains hidden without activity and in a static state of the video. This video format shares the property of interactivity with the environment of digital games and can be understood as a hybrid connection of these two media. In terms of content, the project processes Jeremy Bentham's concept of the Panopticon, an architectural object where all its inhabitants should be under constant surveillance. The narrative follows the activities of five characters who, although separated from each other in isolated rooms and are under constant surveillance by the viewer in the observation room, manage to escape from the architectural construct after several unintended mistakes. The main function of the project is to emphasize visual elements strongly from both the content and formal perspectives and thus provide the viewer with an extraordinary experience
Klíčová slova:
360°video; 3D modelování; AI; animované video; dieselpunk; loutkový film; multimedia; panopticon; retrofuturismus; 360° video; 3D modeling; AI; animated video; dieselpunk; multimedia; panopticon; puppet film; retrofuturism
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/245573