Název:
Seberegulace a exekutivní funkce u bilingvních a multilingvních dětí
Překlad názvu:
Self-regulation and executive functions of bilingual and multilingual children
Autoři:
PAŠKOVÁ, Klára Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce zkoumá vztah mezi bilingvismem či multilingvismem u dětí ve věku povinné školní docházky a jejich exekutivními funkcemi a seberegulačními schopnostmi. Cílem této práce bylo zmapovat jazykový vývoj zapojených dětí v kontextu s volbou jejich jazyka v problémových situacích, při kterých dochází k aktivaci exekutivní části mozku. Teoretický rámec vychází zejména z poznatků o bilingvismu, neuropsychologie a studií zabývajících se vlivem vícejazyčnosti na kognitivní schopnosti. Konkrétně se zaměřuje na vymezení bilingvismu a jeho klasifikaci, typologii bilingvních rodin a výchovy, dále také na popis jednotlivých exekutivních funkcí a jejich možnosti tréninku. Empirická část práce využívá kvalitativní analýzu vybraných aspektů zpozorovaných u dětí v průběhu plnění dvou vybraných testů angažujících exekutivní funkce (Test cesty a Hanojská věž). Využívá také informací o jazykovém prostředí a vývoji dětí od jejich rodičů prostřednictvím dotazníku. Dále čerpá z pozorování dětí ve školním prostředí a rozhovoru přímo se zúčastněnými dětmi. Výsledky naznačují, že děti pro splnění náročnějších kognitivních úkolů využívají pro ně dominantní jazyk, který jim poskytuje komfort pro myšlenkové operace a vyjadřování. Cílený trénink exekutivních funkcí u těchto dětí by z důvodu samotného principu exekutivního fungování měl probíhat v jazyce, ve kterém se cítí silnější a sebevědomější.This diploma thesis examines the relationship between bilingualism or multilingualism of children of elementary school age and their executive functions and self-regulatory abilities. The aim of this thesis was to map the language development of the children involved in the context of their language choice in problem situations in which the executive part of the brain is activated. The theoretical framework is mainly based on findings on bilingualism, neuropsychology and studies dealing with the effect of multilingualism on cognitive abilities. Specifically, it focuses on the definition of bilingualism and its classification, the typology of bilingual families and upbringing, as well as the description of individual executive functions and their training possibilities. The empirical part of the thesis uses a qualitative analysis of selected aspects observed in children during the performance of two selected tests involving executive functions (the Trail Making Test and the Tower of Hanoi). It also uses information about the children's language environment and development from their parents through a questionnaire. In addition, it draws on observations of children in the school environment and interviews directly with the participating children. The results suggest that children use their dominant language to complete more challenging cognitive tasks, which provides them with comfort for thought operations and expression. Targeted executive function training for these children, because of the very principle of executive functioning, should be conducted in the language in which they feel stronger and more confident.
Klíčová slova:
bilingvismus; bilingvní rodina; bilingvní výchova; exekutivní funkce; multilingvismus; typy bilingvismu; bilingual family; bilingual upbringing; bilingualism; executive functioning.; multilingualism; types of bilingualism Citace: PAŠKOVÁ, Klára. Seberegulace a exekutivní funkce u bilingvních a multilingvních dětí . České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/72305