Original title:
Evoluční návrh využívající gramatickou evoluci
Translated title:
Evolutionary Design Using Grammatical Evolution
Authors:
Repík, Tomáš ; Zachariášová, Marcela (referee) ; Bidlo, Michal (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[eng][cze]
p, li { white-space: pre-wrap; } Evoluce v přírodě slouží jako zdroj inspirace pro tuto práci . Základní myšlenkou je využití generativní síly gramatik v kombinaci s evolučním přístupem . Nabyté znalosti jsou aplikovány na hledání strategií chování v rozmanitých prostředích . Stromy chování jsou modelem , který bývá běžně použit na řízení rozhodování různých umělých inteligencí . Tato práce se zabývá hledáním stromů chování , které budou řídit jedince řešící nasledující dva problémy : upravenou verzi problému cesty koněm šachovnicí a hraní hry Pirátské kostky . Při hledání strategie hráče kostek , byla použita konkurenční koevoluce . Důvodem je obtížnost návrhu spravedlivé fitness funkce hodnotící výkony hráčů .
p, li { white-space: pre-wrap; } Natural evolution serves as a source of inspiration for this thesis. The basic algorithm utilizes generational power of grammars in combination with evolutionary approach. The search for behavior strategies in different environments draws from evolutionary methods. Behavior trees are the model generally used to control decision making of some artificial intelligence. This thesis seeks for behavior trees which would control individuals solving the following two problems: an adjusted version of knight's tour problem and playing the game Liar's dice. When searching for a strategy of a player in a game, a competitive coevolution was implemented to mitigate the difficulty of designing a good fitness function.
Keywords:
cesta koněm šachovnicí; genetický algoritmus; konkurenční koevoluce; li { white-space: pre-wrap; } gramatická evoluce; p; Pirátské kostky; stromy chovaní; umělá inteligence; AI control; behavior trees; competitive coevolution; genetic algorithm; knight's tour; li { white-space: pre-wrap; } grammatical evolution; Liar's dice; p
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/69499