Original title:
Aplikace procházení rozsáhlou 3D krajinou
Translated title:
The Walkthrough Aplication in Large 3D Terrain
Authors:
Panáček, Petr ; Mikolov, Tomáš (referee) ; Bartoň, Radek (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
V oblasti počítačové grafiky se často setkáváme s vykreslováním velmi rozsáhlé krajiny. I přes výkony dnešních počítačů se jedná o velmi náročné výpočty. Jsou proto vyvíjeny algoritmy, které snižují úroveň detailu a vykreslují jen tu část krajiny, jenž je pro pozorovatele viditelná. Tato práce se zabývá popisem jednoho z těchto algoritmů a jeho různými modifikacemi. Součástí problému je také samotné vytváření hierarchie dlaždic krajiny, se kterou by mohl daný algoritmus pracovat. Výsledkem práce je potom implementace daného problému v knihovně OpenSceneGraph.
Rendering of large terrain is common problem in 3D computer graphics. Even if we have high-tech hardware equipment today, there is still a lot of high computational demand. Therefore new algorithms are developed. These algorithms include level of detail rendering and culling objects in dependence on view of camera. This bachelor thesis describes one of these algorithms and its modifications. Part of the problem is also creation of tiles hierarchy for these algorithms. Result of the thesis is application implemented in OpenSceneGraph.
Keywords:
adaptive tiling; aliasing; error metric; height map; level of detail; texture; vertex; view frustum culling; adaptive tiling; aliasing; chybová metrika; pohledové ořezávání; textura; vrchol; výšková mapa; úroveň detailu
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/54543