Original title:
Design nákladního automobilu s elektrickým pohonem
Translated title:
Design of Electric Cargo Truck
Authors:
Blahynka, Roman ; Zdařil, Zdeněk (referee) ; Sládek, Josef (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá návrhem nákladního automobilu s bateriovým elektrickým pohonem. Prezentovaný návrh představuje řešení zohledňující technické náležitosti vozidla, ergonomické potřeby posádky a estetické požadavky na vzhled moderního dopravního prostředku. Vzhledem ke zvolenému pohonu se jedná o řešení navrhované s výhledem 10 až 15 let do budoucna. V souladu se stanovenými cíli vozidlo nabízí neotřelý vzhled, který se snaží konkrétními prvky charakterizovat elektrický pohon, zahrnuje technická řešení, která jsou již k dispozici nebo jsou v současné době vyvíjena, a optimalizuje ergonomii používání pro maximální pohodlí a bezpečnost uživatelů.
This master‘s thesis pertains to the design of a cargo truck with battery electric drivetrain. The presented design offers a solution which respects the technical requirements of such a vehicle, ergonomic needs of its crew, and demands on the aesthetics of a modern commercial vehicle. In consideration of the chosen drivetrain, this solution is proposed as a concept with an outlook of 10 to 15 years in the future. In keeping with the specified goals, this vehicle offers a novel appearance which attempts to characterize the electric drivetrain with certain visual elements, includes solutions that are readily available or currently in development, and optimizes ergonomics for maximum user comfort and safety.
Keywords:
battery electric vehicle; cargo truck; design; Electric cargo truck; electric drivetrain; electric truck; electric vehicle; EV; truck; bateriové vozidlo; design; elektrické vozidlo; Elektrický nákladní automobil; elektrický pohon; EV; nákladní automobil
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/33238