Original title:
Softwarová podpora výuky klasické kryptoanalýzy
Translated title:
Software support of education in classical cryptoanalysis
Authors:
Fojtová, Lucie ; Hajný, Jan (referee) ; Burda, Karel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Některé z dneších moderních šifrovacích systémů obsahují ve svých základech myšlenky klasických symetrických šifer, jako je např. transpoziční princip v šifře DES. Pro úspěšnou kryptoanalýzu těchto druhů šifer je třeba znát základní krypoanalytické metody. Z toho plyne důležitost výuky klasické kryptoanalýzy - aby studenti co nejlépe pochopili danou problematiku, je třeba použít názorné pomůcky. Tato práce shrnuje poznatky teorie klasické kryptografie a krypotanalýzy vybraných druhů šifer - monoalfabetické a polyalfabetické substituce a dále jednoduché transpozice. Na základě této teorie je vytvořena softwarová podpora výuky klasické kryptoanalýzy - konkrétně formou webových stránek a aplikace umožňující šifrování a luštění klasických druhů šifer.
Number of today's modern cipher systems are based on the classical symmetric cipher systems, such as the transposition principle in the DES cipher. Successful analysis and deciphering of these ciphers is therefore underlined by solid knowledge of the elementary cryptanalysis methods. This implies the importance of classical cryptanalysis education -- for better a understanding of the field, using visual means is of utmost importance. The aim of the thesis is to summarize selected cipher methods of the classical cryptanalysis, namely the mono-- and polyalphabetical substitution and transposition route cipher. Along with the theoretical part, ciphering/deciphering software is introduced to be used for educational purposes, particularly a website and a standalone application providing tools for ciphering, analysis and code breaking of the classical cipher based code.
Keywords:
Classical cryptoanalysis; classical cryptography; substitution cipher; support of education; transposition cipher; Klasická kryptoanalýza; klasická kryptografie; podpora výuky; substituční šifra; transpoziční šifra
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/6354