Original title:
Analýzy damage tolerance s uvážením interakce zatěžovacích kmitů
Translated title:
Damage tolerance analysis using load interaction models
Authors:
Vaněk, David ; Augustin, Petr (referee) ; Bvoc, Maroš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá studií retardačních modelů šíření únavové trhliny. V této práci je proveden jejich popis, zhodnocení, verifikace a následná aplikace demonstrována damage tolerance analýzou konkrétního konstrukčního uzlu letounu L 410 NG v oblasti spojení dolních pásnic zadního nosníku. Výstupem této práce je provedeno srovnání damage tolerance analýzy s dosavadní metodikou využívanou ve společnosti Aircraft Industries a.s., tj. lineární modely bez uvážení interakce zatěžovacích kmitů. Porovnány jsou růstové křivky únavových trhlin, počáteční a časové intervaly periodických prohlídek. K verifikaci a aplikaci retardačních modelů je využit program AFGROW.
Master’s thesis deals with study of fatigue crack growth retardation models. This document presents description, evaluation, verification and finally application of retardation models demonstrated on the damage tolerant structure. Analysis was provided on the L 410 NG aircraft in the location of the rear spar lower flange joint. Output of this thesis is comparison of the damage tolerance analysis with the current method using in the Aircraft Industry a. s., i.e. linear model without using load interaction models. The comparisons are fatigue crack growth curves, threshold and intervals of inspection program. AFGROW software was used for verification and application of retardation models.
Keywords:
Damage tolerance analysis; fatigue crack growth analysis; flange; inspection program; retardation models; analýza šíření únavové trhliny; Damage tolerance analýza; program prohlídek; pásnice; retardační modely
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/60745