Original title:
Návrh oběžného kola radiální turbíny se sníženým momentem setrvačnosti
Translated title:
Radial turbine runner design with reduced moment of inertia
Authors:
Votava, Ondřej ; Skalka, Petr (referee) ; Fuis, Vladimír (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato závěrečná práce se zabývá topologickou optimalizací oběžného kola radiální turbíny turbodmychadla. Zaměřuje se na snížení momentu setrvačnosti při nezměněných aerodynamických vlastnostech. Optimalizace je provedena na základě výsledků CFD, termální a strukturální analýzy původní varianty. Výpočtové modelování bylo realizováno metodou konečných prvků v softwaru ANSYS. V práci je navrženo několik modelů oběžného kola s topologickou úpravou vnitřní struktury. Na základě hodnot momentu setrvačnosti, napětí a přetvoření je vybrán nejvhodnější model.
This master’s thesis deals with topological optimization of the impeller of a radial turbocharger turbine. It focuses on reducing the moment of inertia with unchanged aerodynamic properties. The optimization was carried out using CFD, thermal and structural analysis. The computational modeling was performed using the finite element analysis in ANSYS. The work proposes models of the impeller with the topological modification of the internal structure. Based on the values of moment of inertia, the stress and the strain the most suitable model was selected.
Keywords:
ANSYS; finite element method; moment of inertia; Radial turbine; topology optimization; turbocharger; ANSYS; metoda konečných prvků; moment setrvačnosti; optimalizace topologie; Radiální turbína; turbodmychadlo
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/195538