Název:
Magnetoreologický tlumič pro formuli Student
Překlad názvu:
Magnetorheological damper for Formula Student
Autoři:
Dlápal, Václav ; Strecker, Zbyněk (oponent) ; Mazůrek, Ivan (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Diplomová práce se zabývá návrhem, výrobou a testováním funkčního vzorku magnetoreologického tlumiče pro vozidlo kategorie Formule Student. Cílem bylo navrhnout a otestovat tlumič s obdobnými tlumicími vlastnostmi, jako má konvenční tlumič na zvoleném vozidle. Návrhové tlumicí charakteristiky tlumiče byly stanoveny pomocí čtvrtinového modelu vozidla a vyhodnoceny srovnáním dosažených minimální přítlačný sil pneumatiky. Porovnávány byly charakteristiky konvenčního a navrhovaného tlumiče. Dále je uvedena pevnostní kontrola navržených dílů, hydraulická a statická magnetická analýza. V práci je také popsána výroba specifického dílu magnetoreologického tlumiče – pístu. Vyrobený funkční vzorek byl otestován a naměřené tlumicí charakteristiky byly podrobně analyzovány.
The master thesis deals with design, manufacturing and testing of a prototype magnetorheological damper developed for Formula Student vehicle. The aim was to design and test the damper with similar damping properties to the vehicle as a conventional damper has. Target force-velocity curves were set using quarter car model and evaluated comparing minimal contact force of a tyre for conventional and newly developed damper characteristics. Structural analysis of designed parts, hydraulic and static magnetic analysis were performed. Manufacturing of a specific part magnetorheological damper part was described – piston. Manufactured prototype damper characteristics were evaluated.
Klíčová slova:
Adaptivní tlumič; Chytrý materiál; Formule Student; Magnetoreologismus; MR; Tlumení; Tlumič; Čtvrtinový model automobilu.; Adap-tive damper; Damper; Formula SAE; Formula Student; Magnetorheology; MR; Quarter car model.; Shock absorber; Smart material
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/175332