Original title:
Snižování mechanických ztrát ve ventilovém rozvodu
Translated title:
Reduction of Valvetrain Mechanical Losses
Authors:
Kučera, Pavel ; Píštěk, Václav (referee) ; Novotný, Pavel (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tématem této práce jsou mechanické ztráty ve ventilovém rozvodu. Účelem práce je popsat vznik jednotlivých ztrát a jejich možné snížení. Hlavním činitelem vzniku ztrát je tření. Výsledkem práce je poukázat na možné metody vedoucí ke snížení tření a jiných vlivů působících na ventilový rozvod. Přínosem je popsání různých druhů povrchových a konstrukčních úprav ventilových rozvodů, které jsou již užívány, nebo v některých případech jsou ve stavu vývoje.
The topic of this thesis is the mechanical losses in the valvetrain. The purpose is to describe the creation of individual losses and their possible reduction. The main factor of creation of losses is friction. The result of this thesis is to highlight the possible methods to reduce friction and other influences acting on the valvetrain. The main benefit is description various types of surface and design modifications of valvetrains, which are already used or are in development.
Keywords:
DLC; engine brake; friction; LST; lubrication; mechanical losses; surface treatments; Valvetrain; viscosity.; DLC; LST; mazání; mechanické ztráty; motorová brzda; povrchové úpravy; tření; Ventilový rozvod; viskozita.
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/6426