Original title:
Směsný recyklát do podloží vozovek pozemních komunikací
Translated title:
Waste building material to subgrade pavement
Authors:
Masař, Daniel ; Hýzl, Petr (referee) ; Stehlík, Dušan (advisor) Document type: Master’s theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Teoretická část diplomové práce rešeršní formou zpracovává produkci stavebních a demoličních odpadů a jejich následnou proměnu ve výsledný recyklát a jeho možné využití v pozemních komunikacích. Pozornost je soustředěna na využití směsného recyklátu do podloží vozovek a charakteristiku zkoušek, které je nutné provést před jeho zabudováním do vozovek. Další kapitoly jsou věnovány problematickým vlastnostem recyklátů, zahraničním zkušenostem s využitím směsného recyklátu při výstavbě a možnostem vývoje jeho vlastností. Praktická část ověřuje vhodnost směsného recyklátu do podloží vozovek pomocí laboratorních zkoušek. Zkoušky jsou provedeny na jednotlivých směsích směsného recyklátu s cementem, vysokopecní struskou nebo cementovými odprašky v různém procentuálním zastoupení. Výsledky jsou poté porovnány a je vyhodnoceno, které směsi vykazují nejlepší vlastnosti. Součástí praktické části je také ekonomické zhodnocení těchto směsí vůči běžně užívaným materiálům.
The theoretical part of the diploma thesis searches the production of Construction and demolition waste and their subsequent transformation into the final recyclate and its possible use in roads. Attention is focused on the use of mixed recycled material into subgrade of the pavement and the characteristics of tests that must be performed before its used to the road. The next chapters pai attention to the problematic properties of recyclates, foreign experience with the use of mixed recyclate in Construction and the possibilities of its development. The practical part verifies the suitability of mixed recycled material into subgrade of the pavement using laboratory tests. The tests are performer on individual mixtures of mixed recycled material with cement, blast furnace slag or cement dust in various percentages. The results are then compared and it is evaluated which mixtures show the best properties. Part of the practical part is also the economic evaluation of these mixtures against commonly used materials.
Keywords:
capping layer; compressive strenght; Construction and demolition waste; embankment; frost heave test; mixed recycled materiál; Proctor compaction test; subgrade of the pavement; tensile strenght; triaxial compaction test; aktivní zóna; míra namrzavosti; pevnost v příčném tahu; pevnost v tlaku; podloží vozovky; proctorova zkouška; směsný recyklát; Stavební a demoliční odpad; triaxiální zkouška; zemní těleso
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/196019