Název:
Intervenční výchovný program pro optimalizaci cirkadiánních rytmů u dětí 1. a 2. tříd ZŠ
Překlad názvu:
Intervention Program for Optimization of circadian Rhythms in Children of 1st and 2 Classes
Autoři:
WEISFEITOVÁ, Věra Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá cirkadiánními rytmy ve vztahu k výchově ke zdraví s akcentem na děti mladšího školního věku a jejich rodiče. Teoretická část práce shrnuje poznatky o cirkadiánních rytmech a jejich významu v životě člověka. Další její část je zaměřena na spánek a spánkovou hygienu a samostatná kapitola je věnována charakteristice a rizikovým faktorům cirkadiánní rytmicity dětí mladšího školního věku. Výzkumná část hodnotí získané výsledky z dotazníkového šetření univerzity Kochi v Japonsku u náhodně vybraných dětí a rodičů českobudějovického regionu. Výzkumná část se dále zabývá získanými výsledky a daty z intervenčního programu zaměřeného na optimalizaci cirkadiánních rytmů, který byl sestaven a následně ověřen v praxi školní družiny. Ve výzkumné části jsou prezentovány všechny výsledky, ke kterým bylo možno v rámci intervenčního programu dojít a ve kterých bylo prokázáno narušování hygieny cirkadiánních rytmů, sníženou kvalitou spánku, nevyváženou a nepravidelnou výživou, nedostatkem pohybu a zvýšenou intenzitou hraní displejových her. Získané výsledky byly zpracovány jako metodický materiál pro harmonizaci cirkadiánních rytmů.This Bachelor Thesis deals with circadian rhythms in relation to Health Education with accent on the early school age children and their parents. The theoretical part of bachelor thesis summarizes the findings about circadian rhythms and their signification in the people life. Other part of bachelor thesis is focused on the sleep and the sleep health, and element chapter is addressed to characteristics and critical factors of the circadian rhythmicity of the early school age children. The research part evaluates the obtained results from the questionnaire investigation at Kochi University, located at Kochi, Japan, on the random sample of children and their parents in the region České Budějovice. The research part furthermore deals with the obtained results and information from the interventional program focused on optimize circadian rhythms that was built and consequently verified in the standard practice of after-school centre. In the research part all obtain results are presented that were the part of the interventional program and we demonstrated the disturbance of the circadian rhythms health, reduced sleep quality, unbalanced and irregular diet, lack of exercise and enhanced rate of playing computer game. The obtained results were processed as the methodological aid for the harmonization of the circadian rhythms.
Klíčová slova:
cirkadiánní rytmy; dítě mladšího školního věku; spánek; výchova na ZŠ; životospráva; children younger than school age; Circadian rhythms; diet; Education at Primary School; sleep Citace: WEISFEITOVÁ, Věra. Intervenční výchovný program pro optimalizaci cirkadiánních rytmů u dětí 1. a 2. tříd ZŠ. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/18670