Original title:
Podněcování aktivity žáků na SŠ ve výuce německého jazyka
Translated title:
Encourage student of high school to be activ in German lessons
Authors:
SVOBODOVÁ, Tereza Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá aktivizační činností učitele, která má vliv na podněcování aktivity žáků ve výuce německého jazyka na středních školách v Jihočeském kraji. Německý jazyk byl záměrně zvolen, protože ve výuce cizích jazyků je nejdůležitější, aby učitel velmi často zapojoval žáka do komunikace. Žák musí být velmi aktivní, aby si cizí jazyk osvojil. Práce se dělí na část teoretickou a výzkumnou. Cílem práce je uvést, jakými způsoby učitelé podněcují aktivitu žáků ve výuce německého jazyka. Důležité je také zjistit, zda existuje vztah mezi aktivizační činností učitele a aktivitou žáka ve výuce. Tento vztah zjistíme na základě statistických výpočtů. Mezi metody kvantitativně orientovaného výzkumu patří metoda standardizovaného pozorování, která byla použita právě pro toto zkoumání. Jedná se konkrétně o interakční analýzu. Pro činnost učitele je užit Flandersův pozorovací systém a činností žáka se zabývá Taberův pozorovací systém Jsou zde popsány způsoby a metody, kterými lze žáka podnítit, aby byl aktivní. Podstatný je i vztah aktivity a samostatnosti, který je zde také blíže uveden. Tato práce nám má posloužit v tom, jak můžeme ve vyučovací hodině žáky podnítit, aby byli aktivní.This diploma thesis deals with the activation of activities teachers, which has a stimulating effect on the activities of students in learning the German language at secondary schools in Jihocesky county. German language was chosen purposely, because the most important thing while teaching foreign languages is to involve the student into a mutual communication as much as possible. The student has to be very active to be able to assume the foreign language. This thesis is divided into theoretical and research. The theme of this thesis is to release the ways how teachers stimulate the activity of pupils in the German language teaching. It is also important to find out if there is any interaction between the activation of activities teachers and a student?s activity during the lesson. We can get to know this interaction by statistical calculations. Among one of the methods of quantitatively directed analyses belongs standardized method of observation, which was used right for this research. To be specific it was an interactive analysis. There was applied Flanders observation system for an activity of a teacher and Tabers observation system for an activity of a student. There are described various ways and methods how to stimulate a student to be more active.
Keywords:
activating methods.; activation; activity; creative student; creative teaching; individual work; aktivita; aktivizace; aktivizující metody; samostatná práce; tvořivé vyučování; tvořivý žák Citation: SVOBODOVÁ, Tereza. Podněcování aktivity žáků na SŠ ve výuce německého jazyka. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/17373