Název:
Znalosti a dovednosti sester v komunikaci s handicapovanými klienty
Překlad názvu:
Knowladge and skills of nurses in communication with handicapped clients
Autoři:
KUDLÁČEK, Petr Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá znalostmi a dovednostmi sester v komunikaci s handicapovanými klienty. Schopnost správně komunikovat patří k základním dovednostem každé sestry. Dobře vedená komunikace přispívá ke zlepšení mezilidských vztahů. Pokud má být komunikace vedena sestrou profesionálně, vyžaduje to, aby sestra skloubila znalosti z oblasti obecné komunikace se znalostmi z oblasti speciální pedagogiky, která se zabývá problematikou jedinců se zdravotním postižením, a využila je v komunikaci s handicapovanými klienty. Teoretickou část bakalářské práce tvoří 3 hlavní kapitoly. V první kapitole je uvedena charakteristika zrakového, sluchového a tělesného handicapu, mentálního postižení a řečových poruch. Druhá kapitola se zabývá obecnými zásadami komunikace a třetí kapitola je zaměřena na specifika komunikace s handicapovanými klienty. Bakalářská práce měla dva cíle. Prvním cílem práce bylo zjistit znalosti sester v komunikaci s handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče ve zdravotnických zařízeních. Byly stanoveny 2 hypotézy. Hypotéza H1.- Sestry nemají znalosti v komunikaci s handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče- byla potvrzena. Hypotéza H2 -. Sestry mají nejvíce znalostí v komunikaci se sluchově handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče, nebyla potvrzena. Ke zjištění znalostí sester bylo použito kvantitativního šetření a byla použita metoda dotazování, pomocí dotazníků u sester pracujících ve zdravotnických zařízeních. Výzkumný vzorek tvořilo 102 sester. Výsledky byly zpracovány do grafů. Druhým cílem práce bylo zmapovat dovednosti sester v komunikaci s handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče.Výzkum byl veden jako kvalitativní. Byly stanoveny 2 výzkumné otázky 1.Uplatňují sestry zásady komunikace s handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče? Z odpovědi na otázku vyplývá, že sestry spíše zásady neuplatňují 2. Jak hodnotí handicapovaní klienti komunikaci sester při poskytování ošetřovatelské péče? Klienti vidí přístup sester v menší míře jako dobrý, profesionální, spíše uvádějí, že by mohl být lepší. Dovednosti sester byly zjišťované vedením nestandardizovaných rozhovorů s 10 handicapovanými klienty. Výpovědi klientů byly zpracovány do kategorizovaných tabulek. Z výzkumných šetření vyplývá, že sestry znalosti nemají a dovednosti neuplatňují. Výsledky výzkumného šetření budou využity při odborných seminářích a konferencích, dále pro edukaci a při vzdělávání sester.This thesis deals with the knowledge and skills of nurses in communicating with handicapped clients. The ability to communicate well is one of the basic skills of every nurse. A communication carried out well contributes to the improvement of interpersonal relationships. To make communication skills professional, nurses should combine their knowledge of general communication skills with the knowledge in the field of special pedagogy, which deals with individuals with disabilities, and employ the knowledge in communicating with disabled clients. The theoretical part consists of three main chapters. The first chapter contains characteristics of visual, auditory and physical handicaps, mental retardation and speech disorders. The second chapter deals with general principles of communication and the third is focused on the specifics of communication with handicapped clients. The bachelor thesis had two objectives. The first objective was to determine the knowledge of nurses in communicating with handicapped clients at providing nursing care in health care facilities. Two hypotheses were stated. Hypothesis 1: Nurses do not have skills in communicating with handicapped clients at providing nursing care, it was confirmed. Hypothesis 2: Nurses have the best knowledge in communicating with auditory handicapped clients at providing nursing care, it was not confirmed. To identify the knowledge of nurses, the quantitative interview method was used by means of questionnaires distributed to nurses working in medical facilities. The research respondents were 102 nurses. The results were processed into graphs. The second objective was to survey the skills of nurses in communicating with handicapped clients at providing nursing care. The research was conducted as qualitative. Two research questions were set up.1.Do nurses apply the principles of communication with handicapped clients at providing nursing care? The answers imply that nurses are more likely not to apply these principles. 2. How do handicapped clients assess the communication with nurses providing nursing care? The answers imply that clients see the nurses´ approach in a lesser extent as good, professional, more of them suppose the approach could be better. The skills of nurses were surveyed by conducting non-standardized interviews with 10 handicapped clients. The clients´ answers were processed into categorized tables. The research survey has shown that nurses do not have adequate knowledge and do not apply adequate skills. The research outcomes will be used at professional workshops, seminars and conferences and to educate nurses.
Klíčová slova:
klient; komunikace; mentální handicap; poruchy řeči; sestra; sluchový handicap; tělesný handicap; zrakový handicap; client; communication; hearing Handicap; mental Handicap; nurse; physical Handicap; sight Handicap; speech Disorders Citace: KUDLÁČEK, Petr. Znalosti a dovednosti sester v komunikaci s handicapovanými klienty. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/21336