Original title:
Souvislost obsahu reklamy a její úspěšnosti
Translated title:
The relationship between ad's message and effectiveness
Authors:
Rybáček, Kryštof ; Malvotová, Pavla (advisor) ; Lupač, Petr (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 7 Abstrakt Jako průvodní jev informační společnosti vědci pozorují růst objemu reklamní komunikace. Neshodnou se ale, jak s efektivitou reklamy souvisí její sdělení. Cílem mé práce je ukázat, jaké charakteristiky sdělení souvisí s efektivitou reklamy a jak k této diskuzi dokáže přispět sociologie. V první části shrnuji klíčová východiska na poli marketingové literatury. Ve druhé části identifikuji poznatky teorie nastolování agendy a symbolického interakcionismu, které jsou relevantní pro sdělení v reklamě. Na základě prvních dvou částí definuji čtyři hypotézy: s efektivitou reklamy souvisí rozpoznání sdělení diváky, typ sdělení, jeho důležitost a jedinečnost. Ve třetí části analyzuji vzorek 90 televizních reklam z let 2021 až 2023. Na základě výsledků lze potvrdit první dvě hypotézy. V poslední části diskutuji závěry a jejich limitace vzhledem k marketingovým i sociologickým přístupům. Klíčová slova efektivita kampaní, sdělení reklamy, analýza scén videa, brand lift, vyčnívání značky7 Abstract Researchers observe the growth of advertising communication as a feature of the information society. However, they are not in agreement about the relationship of ad's effectiveness and its message. In this thesis, I examine the mentioned relationship and show how sociology can contribute to this debate in marketing. First, I summarize the key arguments in marketing literature. Second, I identify key insights in agenda-setting theory and symbolic interactionism which are relevant to message in advertising. Based on the first two parts, I define four hypotheses: ad's effectiveness is related to recognition of the message by audience, message type, its relevance, and uniqueness. In the third part, I analyze a sample of 90 television ads aired from 2021 to 2023. Based on the results, the first two hypotheses can be confirmed. In the last section, I discuss the conclusions and their limitations with respect to marketing and sociological approaches. Keywords ad effectiveness, ad messages, video segments analysis, brand lift, brand salience
Keywords:
ad effectiveness|ad messages|video segments analysis|brand lift|brand salience; efektivita kampaní|sdělení reklamy|analýza scén videa|brand lift|vyčnívání značky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/188562