Název:
Multikulturní vzdělávání na středních školách
Autoři:
Koshkina, Yuliya Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V této práci je podrobně rozebráno téma multikulturního vzdělávání na středních školách a jeho vztah k procesu integrace žáků z cizích zemí. Důraz bude kladen na to, jak lze vzdělávací procesy a aktivity přizpůsobit potřebám žáků různých kultur a jak lze zvýšit úroveň porozumění a tolerance mezi žáky. Další klíčovou otázkou zde popsanou, jsou charakteristiky osobností, které přispívají k úspěšnému procesu integrace mezi žáky různých kultur a jak lze tyto charakteristiky rozvíjet. Dále práce reflektuje, jaké jsou možnosti a limity pro rozvoj integračních schopností a jak lze tyto schopnosti rozvíjet prostřednictvím vzdělávacích aktivit a programů. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část práce se zabývá legislativou, jazykovými a kulturními rozdíly. Rozebírá problematiku nárůstu počtu žáků-cizinců ve školách, podmínky jejich přijatí na středních školách a následujícího procesu výuky. Cílem praktické části bylo zjistit pomoc dat zjištěných z dotazníkového šetření, jak vidí žáci vztahy mezi sebou a žáky-cizinci a naopak, jak vnímají cizinci ostatní žáky. Snahou bylo zjistit, jak se realizuje integrace (inkluze) v praxi v současné střední škole.In this work, the topic of multicultural education in secondary schools and its relationship to the process of integration of students from foreign countries is discussed in detail. Emphasis will be placed on how educational processes and activities can be adapted to the needs of students of different cultures and how the level of understanding and tolerance between students can be increased. Another key question described here is the characteristics of personalities that contribute to the successful process of integration between students of different cultures and how these characteristics can be developed. Furthermore, the work reflects what the possibilities and limits are for the development of integration skills and how these skills can be developed through educational activities and programs. The work is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part of the work deals with legislation, language and cultural differences. Discusses the issue of the increase in the number of foreign students in schools, the conditions for their admission to secondary schools and the subsequent teaching process. The aim of the practical part was to find out, with the help of the data obtained from the questionnaire survey, how pupils see the relation-ships between themselves and pupils-foreigners and, conversely, how foreigners perceive other pupils. The effort was to find out how integration and/or inclusion is realized in practice in the current high school.
Klíčová slova:
culture; Czech as a foreign language; Czech as a second language; dialects; dialekty; differences in culture; inclusion; inkluze; integrace; integration; intercultural education; interkulturní vzdělávání; jazyková problematika; kultura; language issues; legislation; legislativa; migrace; migration; modern communication; moderní komunikace; neverbální komunikace; non-verbal communication; práva cizinců; rights of foreigners; rozdíly v kultuře; segregace; segregation; čeština jako cizí jazyk; čeština jako druhý jazyk