Název:
Reprezentace jókai v japonském filmu na příkladu trilogie Yokai Monsters
Překlad názvu:
Representation of yōkai in Japanese cinema through the example of Yokai Monsters trilogy
Autoři:
Stewart, Gerron Edward ; Čeněk, David (vedoucí práce) ; Schimera, Rudolf (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá reprezentací bytostí japonského folklóru zvaných jókai v japonské kinematografii 60. let 20. století. Konkrétně je zaměřena na trojici filmů z produkce filmové společnosti Daiei Jókai hjaku monogatari (r. Jasuda Kimijoši, 1968), Jókai daisensó (r. Kuroda Jošijuki, 1968) a Tókaidó obake dóčú (r. Jasuda Kimijoši, Kuroda Jošijuki; 1969) a způsoby, jakými se v ní projevují dobové trendy v zobrazování jókai a kaidžú. To provádí skrze sémiotický přístup a neoformalistickou analýzu samotných filmových děl. Závěrem je zhodnocení, jakou mírou se jednotlivé trendy do filmů propsaly.This thesis takes a look at the representation of the creatures of Japanese folklore called yōkai in Japanese cinema of the 1960s. It is specifically focused on a trilogy of films by Daiei film company Yokai Monsters: 100 Monsters (dir. Yasuda Kimiyoshi, 1968), Yokai Monsters: Spook Warfare (dir. Kuroda Yoshiyuki, 1968) and Yokai Monsters: Along with Ghosts (dir. Kuroda Yoshiyuki, Yasuda Kimiyoshi; 1969) and the ways of how the then current trends in portraying yōkai and kaiju affected it. The thesis does so through semiotic approach and neoformalist analysis of the films. In the conclusion it is evaluated how much each of the trends affected the films.
Klíčová slova:
japonská kinematografie|japonský folklór|jókai|kaidžú|kaidan|Yokai Monsters|filmová analýza|kinematografie 60. let; Japanese cinema|Japanese folklore|yōkai|kaiju|kaidan|Yokai Monsters|film analysis|1960s cinema