Název:
Respektování didaktických zásad během kurzů dalšího vzdělávání
Překlad názvu:
Respecting didactic principles in further education courses
Autoři:
Englová, Kristýna ; Tureckiová, Michaela (vedoucí práce) ; Vaněček, David (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá ověřením, zda lektoři dalšího vzdělávání respektují během svých kurzů didaktické zásady. Teoretická část práce obsahuje vymezení příslušných pojmů souvisejících se vzdělávacím procesem dospělých včetně zasazení dalšího vzdělávání do kontextu celoživotního učení. Osobnosti lektora je věnovaná samostatná kapitola, kde jsou popsány nezbytné kompetence pro výkon tohoto povolání a jeho deskripce na základě dat vycházejících z Národní soustavy kvalifikací a Národní soustavy povolání. Nastíněna je zde i jejich typologie. Kromě lektora se práce zabývá i osobností vzdělávaného, jeho motivací k učení a možnostem jeho přístupu k účasti na vzdělávací akci. Zbytek teoretické části obsahuje výčet jednotlivých androdidaktických zásad společně s jejich vysvětlením, metod a také trendů ve vzdělávání dospělých v kontextu ICT. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkumné šetření zaměřené na zjištění a popis androdidaktických principů aplikovaných během kurzů dalšího vzdělávání ze strany lektorů. Výzkumný problém je řešen prostřednictvím případové studie v konkrétní vzdělávací organizaci, která je pro účely této práce anonymizována, data jsou získána s využitím metod hloubkových rozhovorů s lektory doplněných o následná strukturovaná pozorování průběhu kurzů. Výsledky tohoto šetření jsou dále...The diploma thesis deals with verification of respecting didactic principles by further education lecturers. The theoretical part contains defining concepts connected with educational process of adults including placing further education in the context of lifelong learning. One of the separate chapters introduces personality of the lecturer. There are the necessary competences for this kind of profession, its description based on data from the National Register of Qualifications and National Profession System and its typology. Except for the lecturer, the diploma thesis also deals with the personality of the learner, its motivation to learn and the possibilities of its approach to participating in learning actions. The rest of the theoretical part contains a list of individual androdidactic principles with their explanation, methods and also trends in adult education in the context of ICT. The practical part focuses on qualitative research investigation aimed at identifying and describing the androdidactic principles which are applied by lecturers during further education courses. The research problem is carried out by way of case study in one selected educational organization, which is anonymised for the purposes of this diploma thesis. The data are obtained using in-depth interviews with the lecturers and...
Klíčová slova:
androdidaktika; další vzdělávání; didaktické metody; didaktické zásady; lektor; androdidactics; didactic methods; didactic principles; further education; lecturer