Název:
Pravda potřebuje tělo. Rozbité zrcadlo moderny v díle Jiřího Karáska ze Lvovic
Překlad názvu:
.The Truth Needs a Body. The Broken Mirror of Modernity in theWork of Jiří Karásek ze Lvovic
Autoři:
Sirovátka, Štěpán ; Vojvodík, Josef (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent) ; Kolařík, Karel (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertace se zabývá dekadentní poetikou z hlediska tzv. makromoderny (inspirací tu je zejména sborník Silvia Vietty a Dirka Kempera Ästhetische Moderne in Europa, vycházející z dějinné koncepce francouzského historika Fernarda Braudela "longue durée"), kdy jsou fenomény modernismu či moderní poetiky sledovány z hlediska kontinuity s veškerým novověkým modernizačním procesem a osvícenským projektem. V rámci toho je modernizační proces rozdělen na "racionální modernu" (osvícenskou vědu, pozitivismus) a "estetickou modernu" (moderní umění počínající německým romantismem kolem roku 1800 a sahající až do postmoderny), přičemž estetická moderna tu tvoří korektiv a kritické vědomí vůči moderně racionální, a stává se tak "rozbitým zrcadlem" modernity. Podkladem je zde zejména Theodor Adorno a jeho koncepce dialektiky osvícenství a negativní dialektiky, ale i další filosofové tvořící proud post-kantovského myšlení, jako jsou Husserl, Bergson, Deleuze či Patočka. Disertace se zabývá souborným dílem Jiřího Karáska ze Lvovic z hlediska konkrétní, dílčí "mikromoderní" realizace tohoto procesu, tedy české dekadence. V této souvislosti je zkoumána zvláště jeho recepce "protiosvícenských" látek, jako je fenomén tělesnosti a afektivnosti, barokní mystika (Terezie z Ávily či Jana od Kříže) a filozofie (Leibniz),...The dissertation deals with decadent poetics from the point of view of the so-called "macromodern" (inspired by the collection of Silvio Vietta and Dirk Kemper Ästhetische Moderne in Europa, based on the historical concept of "longue durée" by the French historian Fernando Braudel). The phenomena of modernism or modern poetics are treated with regard to continuity with the whole modernization process and the Enlightenment project. The modernization process is divided into "rational modernity" (Enlightenment science, positivism) and "aesthetic modernity" (modern art from German Romanticism around 1800 and dating back to postmodernism), where the latter one creates a critical corrective to the rational modernity, and thus creates the "broken mirror" of modernity. The work is based on Adornoʼs conception of the dialectic of the Enlightenment and negative dialectics, but also on other post-Kantian philosophers, such as Husserl, Bergson, Deleuze or Patočka. The dissertation deals with the whole work of Jiří Karásek ze Lvovic in terms of a specific, partial "micromodern" implementation of this process, i.e. the Czech decadence. In this context, his reception of "anti-enlightenment" phenomena is examined, such as the phenomenon of corporeality and affectivity, Baroque mysticism (Theresa of Avila or John...
Klíčová slova:
Moderna|dekadence|symbolismus|diabolismus|manýrismus|baroko|osvícenství|negativní dialektika|mortalismus|esteticismus|metafyzika|dandysmus|mysticismus|katolicismus; Modernity|decadence|symbolism|diabolism|mannerism|baroque|enlightenment|negative dialectics|mortalism|estheticism|metaphysics|dandysm|mysticism|catholicism