Original title:
Návrh nového vizuálního stylu Švandova divadla
Translated title:
New corporate design of Švandovo divadlo
Authors:
Španělová, Klára ; Slanec, Jaroslav (advisor) ; Malý, Radek (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zaměřuje na jednotný vizuální styl, který formuje identitu značky. Cílem je graficky navrhnout a zpracovat nový jednotný vizuální styl pro Švandovo divadlo. V teoretické části nejprve popisuji funkce grafického designu v obecném slova smyslu. Věnuji se pak jednotnému vizuálnímu stylu a vysvětluji, proč je pro všechny značky klíčový v kontextu komunikace. Dále zkoumám, jak pracují s grafickým designem lokální divadelní instituce. Hlouběji se zaměřuji na divadla, která se rozhodla svoji vizuální identitu úplně změnit a prošla si redesignem. Následně provádím analýzu současného vizuální stylu Švandova divadla. Hledám konkrétní úskalí a možnosti ke změně. S pomocí získaných poznatků nakonec představuji svůj autorský návrh na nové grafické řešení. Součástí je logo, představení jeho variant, výběr konkrétní barevné palety a písem. Vizuální styl dále prezentuji na sérii čtyř různých plakátů, které uvádějí představení Švandova divadla. Doplňuji ho ještě grafickým zpracováním lístků na představení, ukázkou programu a propagačních předmětů divadla. Hlavním výstupem práce je grafický manuál, kde je popsaná také inspirace a význam jednotlivých rozhodnutí při vytváření grafického řešení.The work focuses on a Corporate design that shapes the brand identity. The goal is to design and create a new Corporate design for the Švandovo Theatre. In the theoretical part, I describe the functions of graphic design in a general sense. Then, I focus on the Corporate design and explain why it is crucial for all brands in the context of communication. I also examine, how local theater institutions use graphic design. I delve deeper into theaters that have decided to completely change their visual identity and have undergone a redesign. Lastly, I analyze the current visual style of the Švandovo Theatre, searching for specific challenges and opportunities for change. Using the acquired knowledge, I present my original proposal for a new graphic solution. It includes the logo, its variations, a specific color palette, and typefaces. I further present the visual style on a series of four different posters that advertise Švandovo Theatre's performances. I complement it with the graphic design of the tickets, the program, and the theater's promotional items. The main output of the work is a graphic manual that also describes the inspiration and meaning of each decision made in creating the graphic solution.
Keywords:
Corporate design; Graphic design; logo; poster; redesign; theatre; theatre design; visual identity; Švandovo Theatre; divadelní design; divadlo; Grafický design; jednotný vizuální styl; logo; plakát; redesign; vizuální identita; Švandovo divadlo
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/182362