Název:
Sestra jako manažer rizik ve zdravotnických zařízeních 21. století
Překlad názvu:
Nurse as Risk Manager in the 21st Century Hospitals
Autoři:
LAŠTOVKOVÁ, Marie Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním záměrem diplomové práce bylo zmapovat aktivity sestry - manažera rizik ve vybraných zdravotnických zařízeních. Prvním cílem bylo zmapování současného stavu akreditačních řízení v České Republice - počtu akreditovaných zařízení a typu akreditace. Dalším cílem bylo zjistit, ve kterých zdravotnických zařízeních se vyskytuje sestra - manažer rizik či kdo ve zdravotnických zařízeních má management rizik v kompetenci. Třetím cílem bylo prozkoumání aktivit sestry - manažera rizik. Pro dosažení těchto cílů byly stanoveny tyto výzkumné otázky: 1. Jaký je současný stav akreditačních řízení v České republice? 2. Ve kterých akreditovaných zařízeních existuje sestra - manažer rizik? A třetí výzkumná otázka: Jaké jsou aktivity a role sestry - manažera rizik? (jaké provádí činnosti při výkonu funkce, zda cítí změnu v poskytování ošetřovatelské péče, se kterými riziky a mimořádnými událostmi se ve svém zařízení nejčastěji setkává a jaká jsou jejich řešení, jaká je úroveň komunikace mezi účastníky v procesu řízení rizik v daném zařízení, jaké výhody spatřuje v managementu rizik). Výzkumné šetření bylo provedeno s respondentkami ze zdravotnických zařízení, která byla ochotna ke spolupráci. Provedené výzkumné šetření je šetřením kvalitativním. S respondentkami byly vedeny nestandardizované rozhovory dle struktury kategorizovaných otázek. Následně byly provedeny přepisy rozhovorů, analýza a kategorizace dat v tabulkách podle rámcové analýzy Ritchieho a Spencera. Z šetření vyplynuly odpovědi na výzkumné otázky. V žádném ze zařízení, která na dotazy odpověděla, se funkce sestry - manažera rizik nevyskytuje. Aktivity v rámci managementu rizik přebírají pracovníci na jiných pozicích, většinou se jedná o manažery kvality, hlavní sestry či auditory. Přesné zastoupení těchto funkcí je přehledně zpracováno v přiložených grafech. Na výzkumnou otázku č. 3 jsme dostaly v rozhovorech velké množství odpovědí: například sestry, které mají v kompetenci management rizik plní zejména role komunikátorů, obhájkyň, autorů, auditorů či mentorů. Při výkonu své funkce pozorují oproti minulosti změny v odpovědnosti sester, aktivitě pacientů, větší transparentnost, kvalitu a bezpečí poskytované péče. Podrobně popisují rizika a mimořádné události, se kterými se na svých pracovištích setkávají a jakým způsobem je řeší. Výhody v managementu rizik vidí respondentky především v tom, že je dobrým nástrojem k obhajobě pacientů, ale hlavně sester, nástrojem ke zvyšování odpovědnosti a aktivity pacientů a zvyšování kvality a bezpečí poskytované péče. Všechny odpovědi jsou přehledně zpracovány do tabulek a diskutovány s námi získanými poznatky z odborné literatury a zkušenostmi. Výsledky práce bude možné poskytnout zdravotnickým zařízením, ve kterých bylo výzkumné šetření provedeno, mohlo by být poskytnuto kompetentním institucím a dále v podobě informační brožury sestrám a ostatním pracovníkům ve zdravotnictví. Také bychom navrhovaly vyšší úroveň edukace o možnostech managementu rizik, úpravu legislativy - kompetencí, stanovení jasných postupů a pravidel a úpravu vzdělávání v managementu rizik tak, aby zavedení tohoto nástroje bylo sjednoceno a stalo se přístupným pro všechna zařízení. The main intention of this thesis was to monitor the activities of nurses as risk managers in selected healthcare facilities. The first objective was to map the current state of accreditation procedures in the Czech Republic, the number of accredited facilities and the types of accreditation. Another objective was to find out in which healthcare facilities there is a nurse as a risk manager or who has the responsibility of a risk manager in healthcare facilities. The third objective was to explore the activities of nurses - risk managers. To achieve these objectives, the following research questions were set: 1st What is the current state of accreditation procedures in the Czech Republic? 2nd In which accredited facilities there is a nurse - a risk manager? 3rd research question: What are the activities and roles of a nurse - a risk manager? (What activities nurses carry out in the performance of their duties; whether nurses feel a change in the provision of nursing care; which risks and incidents nurses encounter in their facilities and what are their solutions; what is the level of communication between the parties in the risk management process in a given facility; which benefits are seen in risk management). The research was conducted with respondents from those healthcare facilities that were willing to cooperate. The research conducted is a qualitative one. The respondents underwent interviews according to the structure of categorized questions. Subsequently, transcripts of the interviews were made as well as the analysis and categorization of the data was carried out and presented in tables under the framework analysis according to Ritchie and Spencer. The research revealed the answers to the research questions. In no of the facilities that have responded to the questions there is a nurse with the function of a risk manager. Activities within the risk management are taken over by staff at other positions, mostly quality managers, head nurses or auditors. Detailed proportion of these functions is clearly presented in the accompanying graphs. Research question 3 yielded a great number of responses. For example, nurses who have competence in risk management play mainly the roles of communicators, defenders, authors, auditors and mentors. In exercising their functions, they have observed changes, as compared with the past, in the responsibilities of nurses, patient activity, greater transparency, the quality and safety of the care provided. They describe in detail the risks and incidents which they have met at their workplaces, and how they have been solved. The respondents see the advantages of risk management in the fact that it is a good tool for defending not only patients but also nurses themselves; that it is a tool to increase responsibilities and activities of patients and to improve the quality and safety of the care provided. All the responses are clearly presented in tables and confronted with the knowledge derived from professional literature and our own experience. The results of the thesis can be provided to the healthcare facilities where the research has been carried out; it could be provided to competent institutions and also, in the form of an informative brochure, to nurses and other healthcare personnel. We would suggest a higher level of education about risk management potential. Our suggestions also include changes to legislation - powers, the establishment of clear procedures and rules, and the regulation of education in risk management so that implementation of this tool is unified and becomes accessible to all facilities.
Klíčová slova:
Akreditace; Bezpečná péče; Kvalita péče; Management rizik; Odpovědnost; Prevence pochybení; Všeobecná sestra; Accreditation; General nurse; Prevention of misconduct; Quality of care; Responsibility; Risk management; Safe care Citace: LAŠTOVKOVÁ, Marie. Sestra jako manažer rizik ve zdravotnických zařízeních 21. století. České Budějovice, 2010. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/16974