Název:
Problematika kyberšikany u žáků středních škol
Autoři:
Adamec, Petr Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V bakalářské práci bude zpracováno téma kyberšikany u žáků středních škol. Cílem teoretické části je definovat pojem šikana, kyberšikana a rozdíly mezi nimi, vymezit typy kyberšikany, formy kyberšikany, etiologii, aktéry a dopady kyberšikany pro jedince, nastínit prevenci a možnosti řešení tohoto sociálně-patologického jevu. V teoretické části bude dále vymezen právní rámec vztahující se k problematice kyberšikany a shrnuty závěry z dříve provedených výzkumů v této oblasti. Metodami použitými v teoretické části bakalářské práce budou studium odborných literárních zdrojů, elektronických českých i zahraničních publikací, webových stránek zabývajících se daným tématem, tvorba výpisků a jejich analýza, srovnání a syntéza. V praktické části bakalářské práce je cílem zjistit jaký je výskyt kyberšikany u žáků na střední škole a jaké jsou její formy. Použita bude dotazníková metoda. Nástrojem sběru dat bude dotazník navržený pro účely průzkumu. Respondenty budou žáci a žákyně prvních až čtvrtých ročníků na vybraných středních školách. Data z dotazníků budou zpracována za využití popisné statistiky.In the Bachelor thesis there will be worked up the topic of cyberbullying among secondary school students. The aim of the theoretical part is to describe the term bullying, cyberbullying and the differences between them, to define types of cyberbullying, cyberbullying forms, etiology, persons involved and impacts of cyberbullying on individuals, to outline the means of prevention and possible so-lutions of this socio-pathological phenomenon. Furthermore, in the theoretical part there will be defined the legal framework related to the cyberbullying issue and summarised the findings from the researches, that have already been done in this area. The methods, used in the theoretical part of the Bachelor thesis, will be the study of the professional literary sources, electronic Czech and foreign publi-cations, websites dealing with the topic, making of excerpts and their analysis, comparison and synthesis. The aim of the practical part of the Bachelor thesis will be to find out the incidence rate of the cyberbullying among secondary school students and what are its forms. There will be used the questionnaire method. As the data collection tool will be used the questionnaire designed for the research purposes. Respondents will be the students of 1st to 4th grade at chosen voca-tional schools. The data from the questionnaires will be processed with the use of descriptive statistics.
Klíčová slova:
ICT; internet; kyberšikana; střední škola; šikana; žák