Název:
Proces formování spádových obvodů základních škol v Česku
Překlad názvu:
Process of formation of elementary school catchment areas in Czechia
Autoři:
Meyer, Petr ; Kučerová, Silvie Rita (vedoucí práce) ; Bernard, Josef (oponent) ; Siwek, Tadeusz (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce se zabývá problematikou prostorové organizace základního vzdělávání, která je v Česku realizována skrze systém spádových obvodů. Cílem je identifikovat a kategorizovat faktory prostorové diferenciace ve formování spádových obvodů základních škol v Česku. Dále se práce věnuje identifikaci a vlivu podmínek pro formování spádových obvodů, analýze názorů a prostředků jednotlivých aktérů pro potřeby formování, jakož i identifikaci postojů jednotlivých aktérů a vlivu na samotné formování. V metodické rovině byly použity metody kvantitativního výzkumu (dotazníkové šetření) spolu s modelováním v geografických informačních systémech (GIS) a kartografické zpracování dat. Na základě zjištěných poznatků byly identifikovány 4 skupiny faktorů - vnější, vnitřní, preferenční a datové. Tyto faktory se uplatňují selektivně, a to jak z pohledu území, tak aktérů (obec, škola a rodiče).The thesis deals with the problematic of spatial organization of the elementary education which is realized in the Czechia by the system of catchment areas. The objective is to identify and categorize the factors of spatial differentiation in forming of the catchment areas of elementary schools in the Czechia. Furthermore, the thesis deals with identification and influence of conditions for forming of the catchment areas, analysis of opinions and tools of individual actors for the needs of forming, as with the identification of attitudes of individual actors and influence on the forming itself. On the methodological level, the methods of quantitative research (surveys) together with modeling in the geographical information system (GIS) and cartographical processing of data were used. Based on findings 4 groups of factors were identified - external, internal, preferential and data based. These factors apply selectively both from the point of view of territories and actors (municipality, school and parents).