Original title:
Uplatňování pohybových aktivit ve výuce na základní škole
Translated title:
Integrating physical activities during lessons in elementary schools
Authors:
Šťovíčková, Petra ; Valášková Vincejová, Eva (advisor) ; Sedláčková, Daniela (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky): Bakalářská práce se zabývá pohybovou aktivitou žáků mladšího školního věku během výuky na ZŠ. V teoretické části se zabývá vymezením pojmům jako jsou pohybová aktivita a její význam, kinestetický učební styl, typy pohybových aktivit při výuce, pohybové aktivity v jednotlivých předmětech, zmíní se také některé příklady výzkumů týkající se pohybové aktivity, které proběhly. Ve výzkumné části jsou uvedeny metody, které byly využity při výzkumu a jeho popis. Výzkum se skládal z dotazníkového šetření a z rozhovorů s učiteli z Komunitní školy Děvínek. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jakou pohybovou aktivitu využívají učitelé nejčastěji, zda pozorují změny v žákovských výsledcích při zavedení pohybových aktivit do vyučovacích hodin, z jakého důvodu ji zadávají, případně z jakých důvodů učitelé pohybovou aktivitu v hodinách nepraktikují. V počátku výzkumu budou osloveni učitele základních škol o vyplnění dotazníku. Poté jsem s učiteli z Komunitní školy provedla interview. Tyto výsledky jsou pro přehlednost zaznamenány do grafů. V závěru bakalářské práce jsou sepsané mé závěry a zhodnocení výzkumu.(anglicky): The bachelor's thesis deals with the physical activity of pupils of younger school age during classes at elementary school. In the theoretical part, it deals with the definition of terms such as physical activity and its meaning, kinesthetic learning style, types of physical activity during teaching, physical activity in individual subjects, some examples of research related to physical activity that have taken place are also mentioned. In the research part, the methods that were used in the research and its description are presented. The research consisted of a questionnaire survey and interviews with teachers from the Děvínek Community School. The aim of the bachelor's thesis was to find out which physical activity teachers use most often, whether they observe changes in student results when introducing physical activities into lessons, for what reason they assign it, or for what reasons teachers do not practice physical activity in lessons. At the beginning of the research, elementary school teachers will be approached to fill out a questionnaire. After that, I conducted an interview with the teachers from the Community School. These results are recorded in graphs for clarity. My conclusions and evaluation of the research are written at the end of the bachelor's thesis.
Keywords:
Physical activity|educational game|activation teaching methods|school physical activity; pohybová aktivita|didaktická hra|aktivizující výukové metody|školní pohybová aktivita
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/179526