TY - THES TI - Sociální agrese v rámci předmětu výchovy ke zdraví na základní škole TT - Social aggression as a part of the subject of health education at primary school AU - CHOVANCOVÁ, Lucie AB - The aim of my work is to find out the approach and relationship of children aged 12 - 15 to social networks, the use of the internet as a means of communication, pupils´awareness and information in primary school. The secondary aim is the awareness of pupils aged 12-15 about social aggression on the internet. The bachelors thesis deals with social aggression associated with the subject of health education in primary school, the definition of the concept it self, what is the awareness of aggression, what danger is hidden in the frequent use of social networks, cyberbullying - the definition of the term, stage, prevention etc. As a method in the practical part was used a survey of their own design, whick is focused in II. degree (graduation od 7th - 9th grade) primary school, it is a primary school in Sezimovo Ůstí, where the work maps the awareness of students about social aggression, encounter, the occurrence of aggression in the area, the reaction of students, their confidence or distruct in social space, etc. The results and research met expectations and assumptions. It has been confirmed that girls communicate on social networks more than boys. It was also found that boys use the internet to play games, 70 % repsondents. 60 % of respondents, both girls and boys, are most often acquainted with the term cyberbullying at school, as was the case in the research. AB - Cílem mé práce je zjištění přístupu a vztahu dětí ve věku 12-15 let k sociálním sítím, používání internetu jako prostředek ke komunikaci, povědomí žáků a informovanosti na základní škole. Sekundárním cílem je povědomí žáků ve věku 12-15 let o sociální agresi na internetu. Bakalářská práce se týká sociální agrese spojené s předmětem výchovy ke zdraví na základní škole, vymezení pojmu samotného, jaké je povědomí o agresi, jaké nebezpečí se skrývá v častém používání sociálních sítích. Čtenář bude seznámen s problematikou na sociálních sítích, kyberšikanou - definicí pojmu, stadii, prevencí atd. Jako metoda v praktické části byla použita anketa vlastní konstrukce, která je zaměřena na II. stupeň (absolvování 7. - 9. třídy) základní školy, jedná se o základní školu v Sezimově Ústí, kde práce mapuje povědomí žáků o sociální agresi, setkání se s problematikou, výskyt agrese v okolí, reakce žáků, jejich důvěru, či nedůvěru v sociálním prostoru apod. Výsledky a výzkum naplnil očekávání a domněnky. Bylo potvrzeno, že dívky komunikují na sociálních sítích více než chlapci. Dále bylo zjištěno, že chlapci využívají internet k hraní her, jedná se o 70 % dotazovaných. 60 % dotazovaných, jak dívek, tak chlapců jsou s pojmem kyberšikana nejčastěji seznamováni ve škole, jak bylo ve výzkumu. UR - http://www.jcu.cz/vskp/64959 UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-518508 LA - cze KW - výchova ke zdraví KW - cyberbullying KW - bullying KW - social aggression KW - šikana KW - health education KW - kyberšikana KW - sociální agrese PY - 2022 PB - Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Husova 458, 370 05 České Budějovice, http://www.jcu.cz ER -