Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Alternativní metody a formy ve výuce zeměpisu 2. stupně základní školy na příkladu tematického celku "Přírodní sféry Země"
Original title:
Alternativní metody a formy ve výuce zeměpisu 2. stupně základní školy na příkladu tematického celku "Přírodní sféry Země"
Authors:
FORMAN, Pavel Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavnim cilem diplomove prace je prakticka realizace autorem vytvorenych vyukovych aktivit v ramci uciva zemepisu na 2. stupni zakladni skoly vychazejici z metod, ktere lze povazovat za mene caste ci alternativni. Resenym tematickym celkem jsou predevsim prirodni sfery Zeme, jez nejcasteji zaujimaji postaveni v RVP ZV a vetsine SVP v 6. rocniku ZS. Vybrane alternativni metody z odborne didakticke literatury jsou zpracovavany, vyliceny a charakterizovany v teoreticke casti a pote prevedeny do praxe a reflektovany v casti prakticke, pomoci tzv. SWOT analyz. Konkretni navrzene vyukove celky jsou primo realizovany autorem ve vyuce v 6. rocniku na ZS Pribyslav. Soucasti prace je i zakotveni tematu "prirodni sfery Zeme" v kurikularnich dokumentech ci pruzkum uskutecnovani vyuky zemepisu na druhem stupni ZS.The main aim of the thesis is the practical realization of the educational activities within the curriculum of geography at the secondary school created by the author and based on methods that can be considered less frequent or alternative. The thematic units in question are mainly the physico-geographical spheres of the Earth, which are usually part of "RVP ZV" and most "SVP's" documents created for the 6th grade of secondary schools. In the theoretical part the selected alternative methods from metodology literature are compiled, described and evaluated and then transferred into practice and reflected in the practical part by SWOT analys method. The concrete designed teaching units are realized by the author in the 6th grade of the secondary school in Pribyslav. In the thesis there is also a study about the classifying of the topic of "the physico-geographical spheres of the Earth" in curricular documents and a survey of implementation of geography teaching at the secondary school.
Keywords:
2nd grade of the primary school; alternative teaching; didactics; geography; 2. stupen ZS; alternativni vyucovani; didaktika; zemepis Citation: FORMAN, Pavel. Alternativní metody a formy ve výuce zeměpisu 2. stupně základní školy na příkladu tematického celku "Přírodní sféry Země". České Budějovice, 2021. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/63508