Název:
Rodičovská pomoc při domácí přípravě u dětí v mladším školním věku
Překlad názvu:
The paternal help during the home preparation for school of children in the early school age
Autoři:
MONTAGOVÁ, Kristina Simona Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce prozkoumává a popisuje spektrum rodičovských způsobů, kterými rodiče pomáhají svým dětem (v mladším školním věku) při domácí přípravě na vyučování, resp. při výuce z domova. Výzkumná práce byla realizována na základě pěti rozhovorů s matkami mladších školáků (2. - 4. třída). Rozhovory byly následně přepsány, okódovány, analyzovány a vyhodnoceny kvalitativními metodami. Sledována byla zejména výzkumná otázka, jak rodiče prožívají svou roli a vztah k dětem při jejich domácí přípravě na školu, jak rodiče prožívali novou situaci pandemie spojenou s výukou dětí z domova a jak se rodiče zapojují do domácí přípravy, resp. výuky z domova svých dětí. Získané závěry se týkají zejména toho, zda respondentky prožívají svou roli spíše jako podporující autonomii dítěte nebo spíše jako dohlížející a kontrolující, a z toho plynoucích důsledků, dále strategií, kterými matky zvládaly náročnou situaci výuky z domova dětí během covidové pandemie, a způsobů přímého, resp. nepřímého zapojení rodičů do domácí přípravy, resp. výuky.This bachelor thesis investigates and describes the spectrum of the parental ways which parents use to help their children (in the early school age) during the home preparation for school or during the home-based distance education. The investigation has been carried out on the basis of five interviews with the mothers of the younger scholars (2nd - 4th grade). The interviews have been transcribed, coded, analysed and evaluated using the qualitative research methods. I focused mainly on these research questions: How do parents experience their role and relation to their children during the home preparation for school, how did the parents experience the new covid-19 pandemic situation and home-based distance education and how do parents get involved in the home preparation and home-based education of their children? The results of the research concern mainly the fact whether the respondents experience their role rather as supporting the autonomy of the child or rather as monitoring and controlling one, and the connected consequences. Further more they concern the coping strategies the mothers used in order to cope with the difficult situation of the home-based distance education of their children during the covid-19 pandemic and the ways of a direct or an indirect parents' involvement in the home preparation and distance education.
Klíčová slova:
covidová pandemie; distanční vzdělávání; domácí příprava; strategie zvládání; zapojení rodičů; coping strategies; covid-19 pandemic; distance education; home preparation; parents' involvement Citace: MONTAGOVÁ, Kristina Simona. Rodičovská pomoc při domácí přípravě u dětí v mladším školním věku. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/59994