Original title:
Média v životě předškolního dítěte
Translated title:
Media in life of a preschool child
Authors:
NEJEDLÍKOVÁ, Marie Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá využitím a vlivem médií u dětí předškolního věku. tématem vlivu médií na dítě předškolního věku. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem jsou děti předškolního věku ovlivňovány médii jaká média používají, jaké pořady sledují v televizi, jaké hrají online hry a k jakým dalším činnostem média využívají. Dílčím cílem je zjistit, zda rodiče svým dětem čtou dětské knihy či kupují dětské časopisy, a zda náměty z médií pronikají do dětské hry. Teoretická část bakalářské práce obsahuje kapitoly týkající se výkladu pojmu médium, jeho historii a klasifikaci. Je zde popsán vývoj dítěte předškolního věku a souvislost mezi médii a jejich využíváním dětmi předškolního věku. Praktická část prezentuje výsledky smíšeného výzkumu, použitými metodami jsou rozhovor s dětmi předškolního věku a dotazník vyplněný jejich rodiči, odpovědi respondentů jsou následně porovnány. Dále jsou zde prezentovány prostřednictvím grafů výsledky kontrolní skupiny, kde byli respondenty opět rodiče dětí předškolního věku.This bachelor's thesis deals with the topic of the influence of media on preschool children. The aim of the thesis is to find out how preschool children are influenced by media what media they use, what programs they watch on TV, what online games they play and what other activities they use the media for. The partial goal is to find out whether parents read children's books or buy children's magazines to their children, and whether topics from the media penetrate into children's games. The theoretical part of the bachelor's thesis contains chapters on the interpretation of the term medium, its history and classification. It describes the development of a preschool child and the relationship between the media and their use by preschool children. The practical part presents the results of mixed research, the methods used are an interview with preschool children and a questionnaire completed by their parents, the answers of the respondents are subsequently compared. Furthermore, the results of the control group are presented here in graphs, where the respondents are again parents of preschool children.
Keywords:
child; kindergarten; medium; preschool age; television; dítě; mateřská škola; médium; předškolní věk; televize Citation: NEJEDLÍKOVÁ, Marie. Média v životě předškolního dítěte. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/58100