Název:
Výchova ke zdraví a její aplikace ve speciální mateřské škole
Překlad názvu:
Health education and its aplication in special kindergarten
Autoři:
LUDVÍKOVÁ, Blanka Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Stěžejním cílem této diplomové práce je zaznamenání (popis) míry zařazování výchovně vzdělávacích podnětů z oblasti výchovy ke zdraví do výuky v prostředí speciální mateřské školy. Sekundárním cílem je zmapování nejčastěji využívaných metod pro výuku jednotlivých oblastí výchovy ke zdraví, též v prostředí mateřských škol zabývajících se výchovou a vzděláváním dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část se věnuje vymezení základních pojmů problematiky preprimarního vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví. Konkrétnímu popisu předchází definování jednotlivých podoblastí tématu jako například zdraví, základní lidské potřeby a potřeby speciálně vzdělávací či výukové metody. Praktická část je založena na dotazníkovém šetření, jež je zacíleno na pedagogy ve speciálních mateřských školách a třídách zřízených podle §16/9 zákona č. 561/2004 Sb. Dotazník je sestaven tak, aby skrze jeho vyplnění došlo k naplnění cílů práce a zodpovězení předem daných hypotéz. Podle výzkumného šetření učitelé do výuky sice zařazují jednotlivá podtémata výchovy ke zdraví, ale ne všechny jednou týdně. Nápodoba je podle získaných dat nejčastěji využívanou výukovou metodou ve speciálních mateřských školách.The main goal of this thesis is to record (describe) the degree of inclusion of educational stimuli from the field of health education to teaching in kindergarten for children with special needs. The secondary goal is to map the most commonly used methods for teaching specific areas of health education, also in the environment of kindergartens dealing with the upbringing and education of children with special educational needs. The theoretical part is devoted to defining the basic concepts of pre-primary education in the field of health education. The specific description is preceded by the definition of individual sub-areas of the topic, such as health, basic human needs and special educational needs or teaching methods. The practical part is based on a questionnaire survey, which is aimed at teachers in special kindergartens and classes established under §16 / 9 of Act No. 561/2004 Coll. The questionnaire is put together so that through its completion the goals of the work are fulfilled and the predetermined hypotheses are answered. According to a research survey, teachers include the individual sub-topics of health education to schooling, but not really all of them in the once a week frequency. According to the obtained data, imitation is the most frequently used teaching method in kindergartens for children with special needs.
Klíčová slova:
dítě s disabilitou; speciální mateřská škola; výchova ke zdraví; zdraví; Child with Special Needs; Disability; Health; Health Education; Special Kindergaten Citace: LUDVÍKOVÁ, Blanka. Výchova ke zdraví a její aplikace ve speciální mateřské škole. České Budějovice, 2021. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/56544