Název:
Pojetí sexuální výchovy ve školních vzdělávacích programech vybraných základních škol a gymnázií
Překlad názvu:
Conception of Sex Education in School Educational Programmes of Selected Elementary Schools and Grammar Schools
Autoři:
HONZÍK, Štěpán Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Sexuální výchova je důležitou součástí vzdělávání mladých lidí pro jejich budoucí život. Z důvodu podstaty této výchovy je názor na tuto problematiku velmi odlišný, a to nejen u učitelů, nýbrž i u samotných žáků. Cílem této bakalářské práce je analyzovat školní vzdělávací programy základních škol a gymnázií, se zřetelem na zařazení témat vztahující se k sexuální výchově. Dále analyzovat učebnice přírodopisu/biologie, kde je zaměřeno na obrázky a texty týkající se témat sexuální výchovy, a monitorovat použitím dotazníkového šetření vztah žáků a učitelů k této problematice. Analýza školních vzdělávacích programů ukázala nejednoznačnost zařazení jednotlivých témat sexuální výchovy do předmětů i rozmanitost časových dotací věnovaných problematice sexuální výchovy v rámci různých vyučovacích předmětů. Ve všech analyzovaných učebnicích přírodopisu osmého ročníku, kde je probírána anatomie lidského těla, včetně pohlavní soustavy, se také objevují témata vztahující se k sexuální výchově. Výsledky dotazníků ukázaly, že nejčastějším zdrojem informací, vztahujících se k obsahu sexuální výchovy, jsou kamarádi a škola, přestože většině žáků není příjemné o tomto tématu s učiteli mluvit.For children and adolescents, sex education is a topic important for personal development and future life. Given the nature of the subject, views of the problematics of sex education vary both between and among students and teachers. The goal of this thesis is to analyze educational programmes of elementary and secondary high schools with a focus on sex education-related topics and analysis of natural history and biology textbooks in the context of sex education. This thesis also explores the relationship of students and teachers to this problematics via the use of questionnaires. Analysis of school education programmes revealed differences in inclusion of sex education-related topics in specific school subjects and in teaching time allocated to these subjects. All analyzed human anatomy-depicting 8th grade natural history textbooks include sex education-related topics. Results from questionnaires showed that children recieve sex education-related knowledge primarily from friends and school, despite the fact that majority of them is not comfortable discussing this topic with teachers.
Klíčová slova:
sexuální výchova; učebnice přírodopisu; školní vzdělávací program; natural history textbooks; school education programm; sex education Citace: HONZÍK, Štěpán. Pojetí sexuální výchovy ve školních vzdělávacích programech vybraných základních škol a gymnázií. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/52755