Original title:
Primární prevence alkoholu u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Translated title:
Primary prevention of alcohol abuse by children with special educational needs
Authors:
DVOŘÁKOVÁ, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou konzumace alkoholu u dětí a mládeže. První kapitola popisuje alkohol a jeho vliv na zdraví, poskytuje přehled o pití alkoholu v České republice jak u dospělých, tak u dětí a mládeže. Pojem žáci se speciálními vzdělávacími potřebami je zde vysvětlen a pozornost je zaměřena na žáky s ADHD. Následuje seznámení se systémem primární prevence v České republice. Práce přibližuje metodiky pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a identifikuje základní dokumenty a metodiky, z kterých lze vycházet při tvorbě preventivních programů pro školské prostředí. Cílem práce bylo navrhnout pro školní prostředí selektivní program primární prevence předcházení užívání alkoholu zaměřený na žáky s ADHD. Vytvořený preventivní program by měl žáky naučit alkohol odmítnout, přinést informace o následcích jeho konzumace a zvýšit celkové povědomí o jeho špatném vlivu na lidský organismus. Jeho cílem je také snaha o zlepšení komunikace a hledání řešení v jejich mnohdy nespokojeném stylu života. Celkově se program snaží o rozvoj komunikace, poznávání druhých lidí, řešení negativních událostí či konfliktu. A hlavně na poznávání sama sebe.The bachelor thesis deals with the issue of alcohol consumption in children and youth. The first chapter describes alcohol and its impact on health, provides an overview of alcohol consumption in the Czech Republic in adults, children and youth. The concept of pupils with special educational needs is explained here and attention is focused on ADHD pupils. The following is an introduction to the primary prevention system in the Czech Republic. The work describes the methodologies for working with pupils with special educational needs and identifies the basic documents and methodologies that can be used in the creation of preventive programs for the school environment. The created preventive program should teach pupils to refuse alcohol, bring information about the consequences of its consumption and raise overall awareness of its poor effect on the human body. Its aim is also to try to improve communication and find solutions in their often dissatisfied lifestyle. Overall, the program strives to develop communication, get to know other people, resolve negative events or conflict. And especially to get to know yourself.
Keywords:
addiction; Alcohol; prevention program; primary prevention; pupils with ADHD; pupils with behavioral disorders; pupils with special educational needs; Alkohol; preventivní program; primární prevence; závislost; žáci s ADHD; žáci s poruchou chování; žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Citation: DVOŘÁKOVÁ, Kateřina. Primární prevence alkoholu u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/51615