Original title:
Speciální vzdělávací potřeby žáků s postižením z pohledu učitelů ZŠ
Translated title:
Special educational needs of disabled pupils from the point of view of the elementary school teachers
Authors:
MALÁ, Zuzana Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce pojednává o školské integraci dětí s postižením do běžných základních škol a o stupních integrace. Podává legislativní východiska, definuje speciální pedagogiku a teoreticky vymezuje speciální vzdělávací potřeby žáků s postižením zraku, sluchu, narušenou komunikační schopností, tělesným postižením a kombinovanými vadami. Definuje cíl práce, charakterizuje šetřený vzorek a popisuje metody a metodiku šetření. Výsledky šetření znázorňuje pomocí tabulek a koláčových grafů. V závěru se vyjadřuje ke stanoveným hypotézám. The diploma work deals with the school integration of handicapped children into basic schools and with the grades of this integration. It provides the legislative backround, defines special pedagogy and outlines the theoretical essentials of the educational needs of pupils with visual and hearing impairments, pupils with communication disorder, with physical handicap and combined impairments. The diploma work also defines its objectives, characterizes the studied sample of respondents and describes the research methods and methodology. The research results are shown in tables and diagrams. The work is concluded with an analysis of the stated hypotheses.
Keywords:
handicapped pupils; school integration; special educational centres; special educational needs of handicapped pupils; special pedagogy; special teaching aids; speciální pedagogika; speciální vzdělávací pomůcky; speciální vzdělávací potřeby žáků s postižením; Speciálně pedagogická centra; školská integrace; žák s postižením Citation: MALÁ, Zuzana. Speciální vzdělávací potřeby žáků s postižením z pohledu učitelů ZŠ. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/10044