Original title:
Zkušenostní dimenze definice umění Arthura C. Danta
Translated title:
The Experiential Dimension of Arthur C. Danto's Definition of Art
Authors:
Lojdová, Šárka ; Kubalík, Štěpán (advisor) ; Koblížek, Tomáš (referee) ; Makky, Lukáš (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Zkušenostní dimenze definice umění Arthura C. Danta Autor: Mgr. Šárka Lojdová Katedra Estetiky Vedoucí disertační práce: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D. Abstrakt Základním tématem této disertační práce je přístup k definování umění amerického filozofa Arthura Colemana Danta. Neomezuji se pouze na rekonstrukci Dantovy definice umění, ačkoli je výklad jednotlivých charakteristik, které Danto považuje za esenciální vlastnosti umění, nutným předpokladem mého tázání, ale kladu si za cíl doložit, že Danto podstatu umění spojuje s tzv. zkušenostní dimenzí umění. Pojmem "zkušenostní dimenze" označuji tu dimenzi umění, jež zahrnuje interakci uměleckého díla s recipientem - umělecká díla vyvolávají podle Danta na straně vnímatele emocionální reakci a mohou dokonce proměnit náhled člověka na svět. Mé čtení Dantových úvah se od tradiční interpretace jeho definice značně odlišuje. V sekundární literatuře se v souvislosti s Dantovou definicí umění nejvíce skloňuje tzv. obsahová či sémantická dimenze. Prostřednictvím nutné podmínky obsahu Danto dokázal, že předměty nerozlišitelné od obyčejných věcí mohou být uměním, čímž přispěl k tomu, že společnost přijala avantgardní díla vymykající se zažitým teoretickým rámcům. Má práce však ukazuje, že obsah a interpretace v Dantově filozofii nevystihují specifičnost umění v...Title: The Experiental Dimension of Arthur C. Danto's Definition of Art Author: Mgr. Šárka Lojdová Department: Katedra Estetiky Supervisor: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D. Abstract The main topic of the present dissertation thesis is Arthur Coleman Danto's approach to defining art. The dissertation explains characteristics Danto considers as defining conditions of art. Its goal, however, lies elsewhere - I aim to demonstrate that Danto ties the essence of art with the experiential dimension of art. The experiential or - in Danto's terms, pragmatic - dimension of art describes the viewer's interaction with an artwork. According to Danto, artworks provoke an emotional reaction on the part of a spectator; what is more, they might change one's view of the world. My reading of Danto's position differs significantly from the traditional interpretation of his definition of art. Contemporary philosophers emphasize the semantical dimension of Danto's writings. Danto proved that one thing might be an artwork regardless of being perceptually indiscernible from an ordinary thing since artworks - contrary to real things - have content. Danto's introduction of this condition helped to accept avant-garde works as art. My thesis, however, shows that the content (and interpretation) is not the whole story. I argue that it is not...
Keywords:
aesthetic experience|analytical aesthetics|art definition|Danto Arthur C.|indiscernibility|representation; analytická estetika|Danto Arthur C|definice umění|estetická zkušenost|nerozlišitelnost|reprezentace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/177860