Název:
Propaganda jako forma komunikační strategie: kinematografie v Protektorátu Čechy a Morava
Překlad názvu:
Propaganda as a form of communication strategy: cinematography in the Protectorate of Bohemia and Moravia
Autoři:
Gerstnerová, Dominika ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Halada, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V průběhu 20. století se film stal společenským fenoménem, proto netrvalo dlouho, než si svou cestu k filmu našla také politika, která filmový průmysl využívala za účelem ovlivnění veřejného mínění. Především historie totalitních režimů dokazuje, že jim filmy posloužily jako velmi mocný nástroj pro naplnění jejich propagandistických cílů. Tato diplomová práce se zabývá nacistickou filmovou propagandou v období druhé světové války, konkrétně pak vlivem nacistické propagandy na český hraný film v okupovaném Protektorátu Čechy a Morava. Propaganda měla pro nacistické Německo velký význam, neboť ideologie založená na vypjatém nacionalismu a rasové čistotě vyžadovala širokou základnu pro svou podporu a udržení moci. Cílem této práce je tedy najít a definovat propagandistické komunikační cíle v českém hraném filmu a určit konkrétní taktiky, jejichž prostřednictvím měly být tyto cíle naplněny. Problematika je zkoumána na pozadí filmů Kristián (1939), Tulák Macoun (1939), Pro kamaráda (1940), Těžký život dobrodruha (1941), Jan Cimbura (1941) a Prstýnek (1944), které pokrývají různé žánry a témata a zároveň časově zahrnují různá protektorátní období. Na téma propagandy je nahlíženo v kontextu strategické komunikace jakožto příbuzné, v dnešním měřítku až nadřazené komunikační disciplíny.During the 20th century, film became a social phenomenon. Because of this reason it did not take long and also politicians started to use the film industry to influence public opinion. Above all, the history of totalitarian regimes proves that films have served them as a very powerful tool for fulfilling their propaganda goals. This diploma thesis deals with Nazi film propaganda during the Second World War, specifically the influence of Nazi propaganda on Czech feature film in the occupied Protectorate of Bohemia and Moravia. Because of the fact that Nazi ideology was based on tense nationalism and racial purity which required a broad base for its support and maintenance of power, propaganda was of great importance The aim of this work is thus to find and define Nazi propaganda communication goals in Czech feature film and to identify specific tactics through which these goals should be fulfilled. The basis for researching this issue are the films Kristián (1939), Tulák Macoun (1939), Pro kamaráda (1940), Těžký život dobrodruha (1941), Jan Cimbura (1941) and Prstýnek (1944), which cover various genres and topics and at the same time cover different protectorate periods. The topic of propaganda is viewed in the context of strategic communication as related and in today's scale also superior...
Klíčová slova:
film; Jan Cimbura; kinematografie; komunikační strategie; Kristián; nacionální socialismus; narativ; Pro kamaráda; Propaganda; Protektorát Čechy a Morava; Prstýnek; strategická komunikace; Tulák Macoun; Těžký život dobrodruha; znak; cinematography; communication strategy; film; Jan Cimbura; Kristián; narrative; national socialism; Pro kamaráda; Propaganda; Protectorate of Bohemia and Moravia; Prstýnek; sign; strategic communication; Tulák Macoun; Těžký život dobrodruha