Original title:
Seznámení předškolních dětí s řemeslnými činnostmi v rámci spolupráce školy a rodičů.
Translated title:
Familiarization of preschool children with craft activities in framework of cooperation between school and parents.
Authors:
Mertová, Edita ; Hanyš Holemá, Irena (advisor) ; Koťátková, Soňa (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem této bakalářské práce je dokumentace problematiky seznamování dětí s řemeslnými činnostmi v předškolním vzdělávání. Hlavním zkoumaným jevem bude kvalita spolupráce mezi rodiči a pedagogy, vnímání rizik při seznamování dětí s řemeslnými činnostmi při předškolním vzdělávání v mateřských školách na území Říčanska. Práce je rozdělená na dvě hlavní části - část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se věnuje vědeckým poznatkům, pojmu řemeslné činnosti, řemeslným činnostem jako takovým, a jejich zařazení do předškolního vzdělávání. Zde je přiblížen historický a geografický kontext, popsány klíčové pojmy a hlavní prvky potenciální integrace řemeslných činností do předškolního vzdělávání. Pozornost je věnována vlivu řemeslných činností na vývoj dítěte a na vztahy mezi účastníky výchovně-vzdělávacího procesu dítěte předškolního věku. Rovněž jsou zde objasněny vztahy mezi mateřskou školou a rodiči, postavení rodiče ve spojení s tímto pedagogickým směrem a způsob jeho zapojování do chodu instituce. Praktická část bakalářské práce je věnována převážně dotazníkovému šetření za účelem naplnění dvou cílů. Zmapovat implementaci poznatků z kurzu Učíme řemesla na Říčansku a hodnocení bezpečnostního rizika při práci dětí předškolního věku. Cíle výzkumu mají význam/hodnotu jednak pro mou dosavadní...ABSTRCT EN The topic of this bachelor's thesis is the documentation of the craft activities introduction to children in preschool education. The main researched area is the quality of cooperation between parents and teachers and risk perception when introducing preschool children to craft activities in kindergartens of the Říčany region. The thesis is divided into theoretical part and practical part. The theoretical part deals with scientific findings and the concept of craft activities, craft activities as such, and their inclusion in preschool education. The historical and geographical context of craft activities is presented here as well as the key concepts and main elements of their potential integration into preschool education. Attention is paid to the influence of craft activities on the child's development and on the relationships between the participants in the educational process of the preschool child. It also explains the relationship between the kindergarten and the parents, the importance of the parent's presence in connection with this direction and the way of their involvement in the running of the educational institution. The practical part of this thesis is devoted mainly to the questionnaire research, in order to fulfill two goals. To map the implementation of the findings from the "We...
Keywords:
cooperation; craft activities; Preschool education; risk perception when working with sharp tools; Předškolní vzdělávání; spolupráce; vnímání rizik při práci s ostrými nástroji; řemeslné činnosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175683