Název:
Přínos pedagogiky Marie Montessori pro didaktiku meditace v předškolním věku
Překlad názvu:
Pre-school Religious Education of a Child
Autoři:
ČÍŽKOVÁ, Helena Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá přínosem pedagogiky Marie Montessori pro didaktiku meditace v předškolním věku. V první kapitole se autorka zabývá psychologií předškolního věku, zohledňuje religiozitu této věkové skupiny a konstatuje, že dítě mezi třetím a pátým rokem života vykazuje náznaky schopnosti meditovat. Dále je práce věnována vymezení pojmů meditace a kontemplace. Je stanoven význam meditace v dětském světě a nabídnuty první kroky pro zcitlivění dítěte pro duchovno. Následuje popis nácviku koncentrace, jak jej můžeme nalézt v pedagogice M. Montessori. Ten je především spjat s cvičením ticha. Poslední část je zaměřena na sestavení příkladů nácviku koncentrace, které mají uvést dítě do světa meditace. Příklady meditativního setkání zohledňují hravost a fantazii dětí předškolního věku a významně se podílejí na jeho duchovním rozvoji. The work deals with the contribution of Maria Montessori{\crq}s educational theory to the diadactics of meditation at pre-school age. In the first chapter the author deals with the psychology of pre-school children, takes into account the religiosity of this age group and claims that a child between the third and fifth year of age displays the notions of the ability to meditate. Furthermore, the work is dedicated to the definition of the concepts of meditation and contemplation. The meaning of meditation in the child{\crq}s world is determined and the first steps for sensitizing the child to a spiritual life are offered. This is followed by a description for practising concentration in the way M. Montessori described it in her educational theory. The last part is oriented to setting examples for practising concentration, which should lead the child to the world of meditation. Examples of meditative meetings take into account the playfulness and fantasy of the pre-school child and significantly influence her spiritual development.
Klíčová slova:
cvičení ticha; didaktika meditace; Klíčová slova: duchovní vývoj; koncentrace; kontemplace; meditace; meditativní setkání; religiozita; concentration; contemplation; didactics of meditation; exercises of silence; Keywords: spiritual development; meditation; meditative meetings.; religiosity Citace: ČÍŽKOVÁ, Helena. Přínos pedagogiky Marie Montessori pro didaktiku meditace v předškolním věku. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/10691