Název:
Vzdělávání neslyšících žáků základních škol pro sluchově postižené během světové pandemie COVID-19
Překlad názvu:
Education of hearing impaired elementary school students during the world pandemic of COVID-19
Autoři:
Pospíšilová, Olina ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Vzdělávání neslyšících žáků základních škol pro sluchově postižené během světové pandemie covid-19" se zabývá analýzou změn, které nastaly ve školství během pandemie covidu-19. Teoretická část diplomové práce představuje systém vzdělávání sluchově postižených, jeho historický kontext, legislativní ukotvení a moderní trendy ve vzdělávání osob se sluchovým postižením. Nadále jsou v teoretické části definovány komunikační systémy, které mohou osoby se sluchovou vadou využívat. V poslední kapitole je popsáno onemocnění covid-19, jeho průběh, šíření a mimořádná opatření s ním související. V Empirické části jsou použity výpovědi informantů, které byly získávány pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Byli osloveni jedinci z řad vyučujících, rodičů a žáků, kteří se aktivně podíleli na vzdělávání žáků se sluchovým postižením během světové pandemie covidu- 19. Cílem práce je zkoumání vzniklých změn z pohledu pedagogických pracovníků, rodičů a samotných žáků se sluchovým postižením. Výzkum poukázal na to, jak byla situace bezprecedentní, což lze vidět na nepřipravenosti jednotlivých účastníků výzkumu. Vyučující a rodiny často nevlastnili potřebné technické vybavení ani nezbytné znalosti k zajištění online výuky. Samotná výuka byla podstatně omezena, jednotlivé předměty byly zredukovány. Žáci...Master's thesis "Education of hearing impaired elementary school students during the world pandemic of covid-19" is analyzing changes in the czech educational system during the said pandemic. The theoretical part of master's thesis describes the educational system of hearing impaired students, the historical context behind it, the legislative basis and modern trends in this specific educational branch. Furthermore there are explained communication systems used by the hearing impaired. In the last chapter of the first part there is description of the covid-19, its course and spreading and the extraordinary measures in educational systém taken by the government. The practical part is based on informants' statements in semi-structured interview. These informants were recruited amongst teachers, parents and students, who were actively involved in educational process during the pandemic of covid-19. The aim of this thesis is analyzing the impact of taken measures from diferent perspectives of teachers, parents and hearing impaired students. The research reveals how the unprecedented situation was by showing how unprepaired all focus groups were. Often teachers and parents neither had access to the needed technical equipment nor they had the theoretical knowledge how to work in online environment. The...
Klíčová slova:
covid-19; komunikace; neslyšící; osoby se sluchovým postižením; pandemie; vzdělávání; základní škola pro sluchově postižené; školství; communication; covid-19; deaf; Education; elementary school for hearing impaired; hard of hearing; pandemic