Název:
Soudobé kritiky školního vzdělávání a jejich ideová východiska
Překlad názvu:
Contemporary criticquest of school education and their ideological sources
Autoři:
Pokorná, Anežka ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce shrnuje zásadní kritiky soudobého vzdělávání, které se odráží v oficiálním směřování Českého školství. Směřování je určeno na základě strategických dokumentů, ve kterých lze sledovat ideová východiska. Soudobým vzděláváním je pro účely práce myšleno porevoluční období Československé a následně České republiky. Pro porozumění kontextu kritik je v práci stručně zmapován vývoj českého vzdělávacího systému s akcentem na období ustavení povinného vzdělávacího systému a jeho následných proměn v historických souvislostech. Těžištěm práce je analýza textů podávajících různé formy kritiky tradičního systému vzdělávání.The Bachelor thesis summarizes the fundamental criticisms of contemporary education, which is being reflected in the official direction of the Czech education. This direction is determined based on strategic documents, in which it is possible to follow ideological origins. For the purpose of the thesis, contemporary education means the post-revolutionary period of Czechoslovakia and subsequently of the Czech Republic. To understand the context of the criticisms, the thesis briefly maps the development of the Czech education system with emphasis on the period of establishment of the compulsory education system and its subsequent changes in the historical context. The focus of the thesis is the analysis of texts presenting various forms of criticism of the traditional education system.
Klíčová slova:
vzdělávání|kritika|Bílá kniha|strategie 2030+|Český školský systém|současné vzdělávání|národní výchova; education|criticism|white book|strategy 2030+|czech education system|contemporary education|national upbringing