Original title:
Banky a jejich elektronická komunikace s klienty
Translated title:
Banks and their electronic communication with their clients
Authors:
Chvalová, Kristina ; Tichá, Milena (advisor) ; Dvořáková, Michaela (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá problematikou bank s bližším zaměřením na elektronické formy bankovnictví. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části práce vymezuje pojem banka a její funkce, charakterizuje vybrané bankovní produkty, bankovní systém obecně a v České republice, vymezuje funkce centrální banky a stručně popisuje historický vývoj bankovnictví a peněz. Pozornost je věnována zejména možnostem elektronické komunikace mezi bankami a jejich klienty. Práce dále vymezuje pojem elektronické bankovnictví, představuje jednotlivé možnosti elektronického bankovnictví (konkrétně platební karty, telefonní bankovnictví, homebanking, internetové bankovnictví a mobilní bankovnictví), které stručně charakterizuje, popisuje jejich historii a přínos, který pro banky i klienty představují. Práce dále varuje před riziky s výše zmíněnými typy vzdáleného bankovnictví spojenými a nabízí možnosti, jak těmto rizikům čelit. V teoretické části je využívána především metoda popisu a analýzy. Praktická část práce se zabývá porovnáním možností elektronické komunikace (konkrétně internetového a mobilního bankovnictví) nabízených třemi předními bankami figurujícími na bankovním trhu v České republice - České spořitelny, Československé obchodní banky (ČSOB) a Fio banky....This bachelor thesis deals with the topic of banks with focus on electronic banking. The thesis has two part - theoretical and practical one. The theoretical part of this thesis characterizes the banking system in the Czech Republic, defines the term bank, characterizes its functions and selected banking products and also briefly describes the history of banks and money. Attention is being paid especially to the means of electronic communication between banks and their clients. The thesis then defines the term electronic banking, characterizes different means of electronic banking (cards, phone banking, homebanking, internetbanking and smartbanking), shortly describes their history, their advantages, the risks resulting from this type of communication and possible solutions for preventing these risks. In the theoretical part, I used mainly the descriptive method and the method of analysis. The practical part of this thesis compares the electronic means of communication (namely internetbanking and smartbanking) used by three prominent Czech banks - Česká spořitelna, Českoslovanská národní banka (ČSOB) and Fio banka. The internetbanking and smartbanking are being described and compared based on its appearance, safety measures and functions. In the practical part, I used primarily the method of...
Keywords:
Bank; banking products; banking system; electronic communication; functions of banks; internet banking; mobile banking; Banka; bankovní produkty; bankovní systém; elektronická komunikace; funkce bank; internetové bankovnictví; mobilní bankovnictví
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172837