Název:
Řešení úloh o objemu a povrchu těles žáky 9. ročníku ZŠ
Překlad názvu:
Solving of problems dealing with volume and surface in the three-dimensional space by 15-16-year old pupils (9th grade)
Autoři:
Dlouhá, Michaela ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem mé diplomové práce řešení úloh o objemu a povrchu těles Cílem práce je sestavit vlastní didaktický test a analyzovat postupy řešení matematických úloh u žáků devátého ročníku ZŠ Amálská, porovnat výsledky dosažené v testu u žáků ze třídy se zaměřením na rozšířenou výuku matematiky a přírodovědných předmětů s žáky z "klasické1 " třídy a zjistit míru úspěšnosti u žáků ze třídy se zaměřením na rozšířenou výuku matematiky a přírodovědných předmětů a žáků z "klasické" třídy při řešení matematických úloh. Zaměřila jsem se pouze na jehlan a kužel, protože se většinou probírají v 9. ročnících na základních školách až po přijetí žáků na střední školy, a také protože po prostudování školního vzdělávacího programu vybrané školy jsem zjistila, že mají obě třídy (se zaměřením i "klasická") stejné výstupy z daného učiva. Svou diplomovou práci jsem rozdělila do dvou částí, a to na teoretickou část a praktickou část. Teoretická část obsahuje pět kapitol. V první kapitole se věnuji didaktickým testům a jejich tvorbě. V další kapitole se věnuji hodnocení obecně a školnímu hodnocení. Ve třetí kapitole je vymezen pojem slovní úloha. Ve čtvrté kapitole se věnuji řešení slovních úloh. V poslední kapitole vymezuji pojem geometrické těleso. V praktické části jsou popsány cíle a metody šetření, charakteristika...The topic of my diploma thesis is the solution to exercises of volume and surface of 3D solids. The aim of the thesis is to make own didactic test and to analyse the methods of solution to math exercises in the 9th grade students of ZŠ Amálská. Also to compare the results of the tests in math and science orientated class to "normal1 " class and to find out the success rate of solutions in both classes. I focused only on pyramid and cone, because they are part of curriculum in 9th grade of basic schools after students are admitted to high schools, and after examination of educational programme of chosen school I realised that both classes had the same outputs of given schoolwork. I divided my thesis into two parts - theoretical and practical part. Theoretical part contains five chapters. In the first chapter I focus on didactic tests and their making. In the next chapter I deal with evaluation in general and school evaluation. In the third part there is the term of word exercise defined. In the fourth chapter there are solutions to the word exercises. And in the last chapter I define the term geometrical solid. In the practical part there are the aims and methods of survey, characteristic of research sample, making of didactic test, content of didactic test and analysis of students' solutions...
Klíčová slova:
geometrie v třídimenzionálním prostoru; objem; povrch; Řešení úloh; 3D geometry; Problem solving; surface; volume