Název:
Přírodovědné úlohy typu PISA na českých školách
Překlad názvu:
Science problems of PISA type at czech schools
Autoři:
Havlíček, Karel ; Mandíková, Dana (vedoucí práce) ; Houfková, Jitka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce zkoumá schopnost řešit přírodovědné úlohy typu PISA, obeznámenost s nimi a strategie volené při jejich řešení. Tomuto šetření byli podrobeni jak žáci 9. tříd, tak studenti učitelství přírodních věd a malý soubor učitelů z praxe. V úvodu je stručně popsána charakteristika výzkumu PISA, jeho proměny v oblasti přírodovědné gramotnosti pro rok 2015 a vývoj výsledků českých žáků do roku 2012. Dále práce obsahuje popis autorského výzkumu. Tedy proces tvorby testu, popis dostupného vzorku respondentů a jejich výsledky. Hlavní částí práce je pak podrobnější analýza těchto výsledků. Cílem analýzy bylo zjistit, jak si s úlohami poradí v porovnání s žáky jejich současní či budoucí učitelé. Dalšími zkoumanými jevy byly například, zda některé dílčí statistické výsledky výzkumu PISA nejsou důsledkem taktických rozhodnutí při řešení časově omezeného testu a jak velký má na výsledky vliv motivace respondentů. Součástí práce jsou i tři úlohy ilustrující nový koncepční rámec výzkumu PISA 2015. Jedna je trendová, dvě další, které jsou nové, jsem překládal.This diploma thesis examines the ability of people to solve scientific tasks in PISA research, how well is PISA known and what strategies are used when solving these tests. Subjects of this research were students of ninth grade of elementary school, university students of pedagogy (future science teachers) and small group of in-service science teachers. Basic characteristic of the PISA research, its methods and how will they change in year 2015 are given in the beginning of this work. The following chapters contain information about my own research, namely what tasks and questions were selected for the test and description of the sample of respondents. Majority of the work focuses on detailed analysis of their results. Aim of this analysis was to compare pupils with their current or future teachers and explore how their results are linked to their motivation or familiarity with PISA research. This work also contains three examples of tasks illustrating new framework for PISA 2015, two of which I translated to Czech.
Klíčová slova:
15-18tiletí studenti; dotazníkové šetření; přírodovědné úlohy; učitelé přírodovědných předmětů; výzkum PISA; 15-18 years old students; PISA research; science problems; science teachers; survey