Original title:
Vhodné pohybové aktivity u dětí předškolního věku
Translated title:
Suitable exercise activities for pre-school children's age
Authors:
Elsnicová, Kamila ; Nechlebová, Eva (advisor) ; Hanušová, Jaroslava (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV Vhodné pohybové aktivity u dětí předškolního věku AUTOR Kamila Elsnicová KATEDRA Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D. ABSTRAKT Bakalářská práce pojednává o vhodných pohybových aktivitách u dětí předškolního věku. Cílem této bakalářské práce je vytvoření návrhu metodické příručky vhodných pohybových aktivit pro předškoláky. V teoretické části je věnována pozornost lidské motorice, základním pohybovým schopnostem, motorickému učení a charakteristice předškolního věku. V praktické části je uveden návrh metodické příručky vhodných pohybových aktivit pro děti předškolního věku. Prvním dílčím úkolem bylo seznámení se se Školními vzdělávacími programy vybraných mateřských škol. Druhým dílčím úkolem bylo metodou polostrukturovaného rozhovoru provedeno dotazníkové šetření s učitelkami tělesné výchovy v prvních třídách základní školy a jeho následná analýza. Na základě získaných výsledků byla navržena metodická příručka vhodných pohybových aktivit pro předškoláky. Výsledky ukázaly, že většina dětí prvních tříd na začátku školního roku nemá správně osvojené vybrané pohybové dovednosti. Závěrem vyplývá, že pokud budou děti před nástupem do školy systematicky připravovány vhodnými pohybovými aktivitami na zvládnutí vybraných pohybových dovedností, budou lépe zvládat výuku tělesné výchovy na...TITLE Suitable motoric activities for pre-school children AUTHOR Kamila Elsnicová DEPARTMENT Department of pedagogy SUPERVISOR Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D. ABSTRACT The bachelor thesis is about suitable motoric activities for pre - school children. The objektive of this thesis is the creation of a methodical handbook for suitable motoric activities for pre- school children. In the theoretic part the attention is paid to the human motor skills, basic motoric abilities, motoric training and the characteristic of the pre-school age. In the practical part there is a suggestion of a methodical handbook for suitable motoric activities for pre-school children. The first part of this work was studying of school educational programmes of selected nursery schools. The second part consisted in semi-structured interview survey aimed at physical education teachers of the first class at the elementary school and its following analysis. The results of the analysis were basic for the methodical handbook. The results showed that the majority of the first class children have not learnt some chosen motoric skills. The conclusion is, that if children are systematically prepared and trained for chosen motoric skills efore their elementary school attendance, Theky will be able to learn new skills on physical education lessons much...
Keywords:
Motor skills; motoric abilities; motoric activities; motoric skills; pre-school age; Motorika; pohybové aktivity; pohybové dovednosti; pohybové schopnosti; předškolní věk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/94386