Název:
Práva dětí v ústavní péči
Překlad názvu:
The Children´s Rights in Institutional Care.
Autoři:
KREJSOVÁ, Petra Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Má diplomová práce má název Práva dětí v ústavní péči. Skládá se z teoretické a praktické části. V teoretické části jsou rozebrány pojmy právo, dítě, část je věnována charakteristice Úmluvy o právech dítěte či Výboru pro práva dítěte. Metodou pro výzkum se stal řízený rozhovor (částečně standardizovaná metoda) vedený pomocí dotazníku vytvořeného profesorem Gary Meltonem a jeho týmem v Jižní Karolíně ve státě Columbia. Dotazník obsahuje identifikační otázky (věk, pohlaví, třída), čtyři obecné otázky, jež se týkají pojmového vyjádření práva a dvanáct situací, kde dítě přiznává práva či nikoliv. Dotazník byl rozšířen o doplňující otázky pro děti (vytvořený prof. Dunovským a doc. Kovaříkem), o 15 otázek vymezujících pojmové chápání {\clq}qdobrého občana``. Dále byla pro výzkum použita metoda dotazování (technika dotazník). Výzkumný soubor tvořilo celkem 80 dětí a 20 zaměstnanců. V práci byly stanoveny dva cíle. Cíl 1: cílem práce je zjištění, zda děti mají svá práva. Cíl 2: Cílem práce je ověření, zda v ústavních zařízeních jsou dodržována dětská práva. Byla stanovena jedna hypotéza. H1: Právní povědomí dětí z dětských domovů je na nižší úrovni než právní povědomí dětí z běžné základní školy. Domnívám se, že cíle byly splněny. Hypotéza nebyla potvrzena.The title of my diploma thesis is The Rights of Children in Institutional Care. It is composed of a theoretical and a practical part. The theoretical part deals with concepts such as the right, the child, a part deals with the characteristics of The Convention on the Rights of the Child or the Committee for the Rights of the Child. The research was carried out by means of the directed interview method (partly standardized method) applying a questionnaire created by professor Gary Melton and his team in Columbia, South Carolina. The questionnaire comprises identification questions (age, sex, class), four general questions dealing with conceptual understanding of law and twelve situations when the child adjudicates rights. The questionnaire was enhanced by 15 supplemental questions for children (created by prof. Dunovský and prof. Kovařík) delimiting the conceptual understanding of a ``good citizen{\crq}q. Further the questioning method was applied for the research by means of a questionnaire. The research file was made up by 80 children and 20 employees in total. Two goals were set in the paper. Goal 1: the paper aims at finding out whether children have their own rights. Goal 2: The paper checks whether rights of the child are respected in child care institutions. One hypothesis was set. H1: Legal awareness of children placed in children's homes is lower than legal awareness of children from a common primary school. I believe the goals have been fulfilled, however the hypothesis was not confirmed.
Klíčová slova:
Dítě; Dětský domov; Právo; Ústavní péče; Child; Children's Home; Institutional Care; Right Citace: KREJSOVÁ, Petra. Práva dětí v ústavní péči. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/12848